Volvo B230 bilcross toppbygg.
Volvo sine gode gamle 4 sylindrede alutopper er brukt mye i bilcross og rallycross klassene.
Bilcross spesielt da de er greie å hente litt mer ut av uten at det koster skjorten.
Stort sett benytter en seg av 530 , 531 og 405 toppene litt om hverandre når bilcross topplokk skal mekkes frem.
EBB TECH bygger flere slike hvert år så jeg tenkte vi kunne se på ett typiskt slikt toppbygg.
Toppen skal motta arbeider som :
-demontering , vask og trykktesting
-portningsprofil rettet mot bilcross
-ventilsetearbeider
-ventilarbeider
-Ny kamaksling for bilcross
-planslipes ( mye ) for økt kompresjon
-shimses for rette ventilklaringer
-nye ventiltetninger
-monteres
Her er en klassisk kandidat rett ut av en donor motor :
Årene med bestefar bak rattet har satt sine spor med massevis av koks og forbrenningsrester :
Vi skal demontere toppen først og det er dårlige tetninger og masse oppbygd skitt / oljerester på eksosstyringene innvendig i toppen :
Ventilene er utette og det er også en pinnbolt knukket i eksosporten i den ene kanalen som EBB TECH også elegant skal fikse til :
Toppen trykktestes og deretter vaskes den skinnende ren :
Nå begynner arbeidene med å jobbe frem riktig portningsprofil mot det helhetlige motorbygget , kamvalg etc :
Både innsugskanaler , eksoskanaler og annet bearbeides til ønsket profil.
Deretter jobbes det med ventiler som blir renset , slipt og justert :
Så skal det jobbes frem nye kombinasjoner med ventilsete kutt som skal matche portningsarbeidet og ventiler i harmoni med resten :
Vi får utnyttet setediametere og ventiltallerkener optimalt med de rette kutt-kombinasjonene som fungerer på denne toppen. Vi legger her litt ” back-cut ” på ventilene.
Stemhøyde justeres :
Nå er vi snart klar til å planslipe toppen som siste del i maskineringen men vi skal først hjelpe eieren med å sette inn nye gjenger i den knekte pinnbulten på eksoskanalen . Dette kan være en riktig møkkajobb og prøve å gjøre selv uten skikkelig utstyr da pinnbolten ofte kan være knallhard etter varm / kald sykluser.
Det fikser EBB lekende lett slik :
Da er vi klar for plansliping , faktiskt flere millimeter sådan 🙂
Måler høyden før vi snurrer i gang plansliperen
Vi ser hvordan det er korrosjon og små skader før vi sliper og hvordan det blir ferdig planet :
Diller litt med kanter og grader :
Vi må lage nytt slissespor til olje ( det originale forsvinner under etter planingen ) med en enkel roterende fil :
Ventilklaringer er justert med å sette inn de riktige shimstykkelsene i løftekoppene og innmaten til toppen er nå klar til montering. Vi har valgt en grei ny kam til dette bilcross bygget :
Inn med nye tetninger , fjærene monteres og løftekopper klar for kamaksling :
Her er ett par nærbilder av komponenter og forbrenningskammer :
Endelig er toppen nå klar til siste monteringsdel :
Klart for levering til kunden , her i sammen med en annen bilcross topp som EBB TECH hadde inne for gjennomgang etter sesongen :
Da kan eier bare skru toppen på og ratte videre i bilcross løp 🙂
Skulle du ha behov for arbeider på din Volvo så ta gjerne kontakt for pristilbud.