Svinghjul
EBB Tech kan levere balanseringsarbeider på de fleste svinghjul og clutchpakker.
La oss starte litt med selve svinghjulet.
Svinghjulet har flere funksjoner men den viktigste er å formidle kraften fra veiven ut til en clutch pakke med trykkplate(r) og lamell(er).
Massen i svinghjulet skulle en tro var upåvirkelig slik at balanseforholdet alltid var riktig gjennom mange titusener av kjørte mil.
Men det er ikke alltid slik. Svinghjulet kan bli skadet , få kast , bli maskinert feil i form av plansliping og dreiing i dårlig oppspenn , startkransen slites og gir forandring i massen plassering rundt på svinghjulet og mange flere problemstillinger kan oppstå.
En av de største “syndene” er modifiseringer på svinghjulet som igjen etterpå IKKE blir fulgt opp av en kontroll på balansefaktor / kvalitet.
Ca 99 % av alle maskinerte ( planslipte / dreide ) svinghjul EBB TECH måler ut har for dårlig toleranse etter slik maskinering , selv om det har vært bruk hyper avansert CNC maskiner i prosessen for maskineringen…
La oss ta en titt på helt konkrete problemstillinger og detaljer :
Her ett klassisk tilfelle av litt slitasje på anleggsflaten på ett Cosworth svinghjul :
Dette svinghjulet er ikke i alt for dårlig forfatning men det kan være masse dype spor ( les masse som har flyttet plass ) som svinghjulet her viser tegn til :
Her ser du trinnvis , hvordan plansliping ( EBB TECH ) er helt nødvendig for å få hjulet restaurert tilbake til korrekt overflate for videre bruk. Når hjulet er ferdig vil det se slik ut :
Men selv om hjulet nå har fått tilbake sin korrekte overflate flathet og finish så MÅ det utbalansere for å få korrekt balansefaktor , helst så lav som vi kan få den.
Denne massen ( vekt) måtte ut av dette svinghjulet for å få en tilfredstillende kvalitet på 1,5 gr /cm toleranse.
Mange varianter av svinghjul finnes og det er nesten like mange ” feller ” for dårlig balansefaktor som det er utgaver av dem.
Her ett AUDI 5 sylinder motor`s svinghjul :
” Aftermarket ” aluminiumshjul til denne type motor er populært men få tar i betraktning at både disse pinnene som en ser gjør balanserings korrigering nødvendig samt selv hjulet lider ofte av alt annet enn lav terskel på balansefaktor fra produsent.
Flere ganger ligger det faktiskt inni i eskene en note hvor produsent skriver at balansering ER nødvendig før bruk men som med flatpakke skapene leser en gjerne instruksjonene etter man har funnet ut at skapet er montert feil vei el lign…
Noe så enkelt som selve tannkransen på ett svinghjul kan gjennom årenes løp skape ubalanse med at vekt forsvinner mer fra en side av hjulet enn ett annet.
For å få bukt med dette fortar jeg en utmåling i special fixtur for selve svinghjulet og får fra maskinen indikasjon hvor hjulet skal korrigeres :
(BMW svinghjul)
Nå vet vi hvor vi skal gjøre korrigeringen og den er enkel med hjelp av en bor :
Når all utboring er utført spinner vi opp for siste gang og har vi gjordt alt riktig vil maskinene indikere om vi har nådd toleransen vår :
Det hadde vi og nå har svinghjulet en toleranse på 1,43 gr/cm eller om du vil så er vi 0,12 gram ifra en perfekt null toleranse vektmessig.
Reneste Formel 1 kvaliteten men hvorfor ikke gjøre det så godt som mulig når en først er igang…
Såkalte ” Flexplater ” til automatgirte biler , spesielt mange US biler trenger også ofte korrigering , selv helt nye har for dårlige toleranser :
Denne Flexplaten var i behov av en korrigering på ca 6 grams masse for å oppnå tilfredstillende kvalitet.
Noen ganger vil entusiaster ha noe helt annet enn original clutch og gjerne fler-plate clutcher som Tilton el .lign løsninger.
Da må man først modifisere det originale svinghjulet , i dette tilfellet ett 6 sylinder BMW hjul :
Her har EBB Tech maskinert flere ” steps ” og forandret på diametere for nytt clutch-lamell anlegg
Så hullborres det til ny clutch trykkplate , type 3-plate Tilton :
Når denne clutchpakken så er ferdig montert på det modifiserte svinghjulet ser det slik ut :
Men clutch og svinghjul er ikke klart til bruk før en utfører en komplett utbalansering av veivparti og clutch hver for seg og til slutt spinnes det opp isammen for optimal oppløsing og toleranse :
Når toleransen er oppnådd vil veivpartiet være klar til bruk.
EBB TECH KAN MODIFISERE DE FLESTE SVINGHJUL TIL SLIKE CLUTCHPAKKER ( ring / mail for pris )
Her er ett mer eksklusivt svinghjul med en spesiell clutchpakke til en Porsche 3,3 turbo motor
Nok ett eksempel på at selv nye forsterkede komponenter IKKE holder høy nok kvalitet på balansefaktor. Her måtte EBB Tech til slutt korrigere med mer enn 18 GRAM før tilfredstillende nivå ble etablert.
Merkelig nok er også helt nye deler , gjerne til riktig motor , helt ute av funksjon mht balanse kvalitet.
Dette svinghjulet til en V8 motor hadde rett og slett de eksterne motvektene plassert helt feil ifra produsenten.
Når slike vekter veier over 90 gram blir problemene mer enn hva delene kan tåle.
Det resulterte i en hinsides innebygget problemstilling på hvor vekt var feil plassert og ved oppstart og bruk av en slik feil plassert vekt ville resultatet ha kommet ganske snart i form av havari…
Når vi tar for oss svinghjul og clutchpakker er disse her ofte ett problem :
Trykkplatene kan og kan ikke være med god toleranse. Noen ganger er de hinsides langt bort fra en bra standard og da må de korrigeres med utboring av vekt som en ser.
Nytter lite med bra balansefaktor i veiv , svinghjul og øvrige kompnenter hvis ikke den brukte eller nye trykkplaten integreres i helheten vi bygger.
Bare ved hjelp av utmåling og påfølgende korrigering vil en ha kontroll på balansefaktoren i slike tilfeller.
Som en ser er det mange problemstillinger mht svinghjul en kan stå ovenfor ved sitt motorbygg.
Gjør det riktig første gangen ved å ha kontroll på balansefaktor og detlajer rundt dette så blir også resultatet bra.
Skulle du ha noen spørsmål eller lurer på noe mer med hensyn til svinghjul og balanseproblematikk så ring / mail så skal jeg prøve å bidra så godt jeg kan.
Ellers finner du andre balanserelaterte problemstillinger / løsninger på menyvalget under balansering.