Remhjul

 

Remhjulet i front kan være så mangt:

  •  Ett rent hjul med kun spor for drivremmer
  • Svingningsdemper med remspor
  • Svingsningsdemper uten remspor
  • remhjul med trigger punkter for elektronikk
  • såkalt ” floating ” demper
  • vulkanisert svingdemper med og uten remspor
  • Støpejern
  • Aluminium
  • Stål

Alle disse forskjellige typene / materialene kan representere positive egenskaper og negative.

Som selve veiven kan de opparbeide seg defekter , skader , deformasjoner , feilmontering , off-center problematikk , slagskader som følge av dårlig montering / demmontering osv.

Selv om de generelt har små diametre får problemer med disse komponenter stor følger for motorens levetid , gange og potensiale.

Her er eksempelvis ett Ford Cosworth remhjul med integrert triggerpunkter og remspor:

Ikke alltid de er så greie å se til som her. Noen ganger kan de være så korroderte at bare korrosjonen og opparbeidet skitt som ligger i hjulets senterområde ødelegger funksjon og kvalitet på balanse.

 

Men dette her er ett problembarn :

Slagskader som følge av feil demontering (  ikke bruk av korrekt trekker ) deformerer godset , flytter vekt / masse og i værste fall ruinerer motorens levetid betraktelig med lagerskader som følge av skadene på remhjulet.

 

Denne utgaven av  ett remhjul til en Cosworht motor blir her korrigert til riktig nivå på balansefaktoren i en spesial fixtur :

Her er en Nissan 200 sx hvor remhjulet har fått påmontert  “hjemmelagde ” triggerpunkter :

Utelater en å korrigere for denne modifiseringen , dvs re-etablere korrekt balansefaktor så kan følgene bli litt leie…

 

På denne Peugot baneraceren har svingningsdemperen ( 2-delt vulket ) fått en liten korrigering slik at riktig toleranse på balanse opprettholdes på byggets intensjoner :

Denne VW Type 1 motors fremre remhjul , er kun det , ett spors remhjul i aluminium men her er utmålingen gjordt og markeringen for hvor hjulet skal korrigeres er her :

Utboringen / korrigeringen på noen få nødvendige gram er ferdig og hjulet er klar til dyst i en meget modifisert utgave av en Type 1 motor:

Dette cnc maskinerte kamhjulet ( nesten samme dia som ett lite remhjul ) har fått montert inn ett såkalt trigger-punkt for tenningsimpulsgiver  og her setter EBB Tech hjulet opp i maskinen for korrigering til ønsket kvalitet:

 

Audi har eksempelvis en del problematikk på sine 5 sylindrede motorer.

Ta en titt her på disse 3 komponentene innrammet i røde sirkler:

Samtlige av disse komponenter er reneste skrekk eksemplene på hvor galt det kan bli :

  • Remhjulet til venstre opparbeider sprekker i kilen som følger til totalhavari ved kilebrudd.
  • Svingningsdemper opparbeider seg , pga vulkanisering slipper og gir offset på senterdel ifht ytterdel med ganskes å store avvik i balansefaktor
  • Selve remskive hjulet blir skjevt og kan vobble så mye at remmer går av og balansefaktoren går skyhøyt opp med slik defekt.

 

Alle disse tre komponentene MÅ kontrolleres når en ønsker å benytte dem videre. Enten i ren original stand eller ikke minst i modifisert.

 

Selv helt nye komponenter ( les ; made in ” low quality ” land ) har langt ifra bra innebygde toleranser:

Her en såkalt ” superduper ”  floater demper made in proud usa.

Det måtte det til en rimelig grei korrigering ifra nyprodusert del for å oppnå høy nok kvalitet for dette race-motor bygget.

Som en kan se er også remhjul / svingdemper viktig å ha kontroll på når en bygger sine motorer.

Selv små detaljer ødelegger raskt det helhetlige bildet og hvem vil vel det når en bruker mye tid på sin entusiastbil.

 

Skulle det være noe du lurer på mht remhjul / svingdempere så ta gjerne kontakt så skal jeg hjelpe med svar så godt jeg kan.

 Ellers kan du lese om andre detaljer vedrørende balansering i menyvalget.