Pontiac 400 V-8 topp overhaling.
EBB TECH har erfarfing med mange forskjellige V-8 motorer .
I form av hele motorbygg , avbalanseringer , toppjobber eller delrenoveringer.
Noen av disse er rene std overhalinger for å få ting litt på stell. Her forleden dukket ett sett med Pontiac 400 -v8 topper opp på benken for litt reparasjon.
La oss ta en titt på det med litt bilder og tekst.
Her er de før vi setter i gang :
Toppene har tilbakelagt endel km med tilhørende rester av forbrenningsprosessen i både kanaler og ventiler :
Vi må først demontere toppene , få ut innmaten og titte litt på tilstanden på delene før vi gjør mer :
Ventiler er ute og vi kan se tilstanden på ventilseter og ventiler :
Ventilsetene har flere tegn på pitting og seteskader som vi må gjøre noe med men først skal vi rengjøre toppene i delevasker :
Etter en trykktest for sprekker er de klar for arbeider.
Slik så ventilene ut og en skjønner lett at de ikke er i stand til å gjøre jobben sin slik de må for å holde tett :
Flere av eksos-ventilene har regelrett ett ” søkk ” i anleggsflaten som vi må gjøre noe med :
Ventilene skal først rengjøres , sprekktestes og så slipe til ventilsete-arealene med sine 30 og 45 graders vinkler :
Nå er de klar og da skal vi jobbe litt med noe andre detaljer.
Først fant jeg at merkelig nok hadde 1 av styringene en sinnsyk stor klaring , altså stor diameter = stor slitasje.
Se her hvor romslig det har blitt mellom ventil og styringshull :
Her skal vi utføre en reparasjon ved hjelp av dette verktøyet her som freser hullet til en større dimensjon , meget presist :
Deretter presser vi inn en ny ” styring ” i spesial materiale :
Denne styrings-hylsen blir nå den nye styringen som vi trenger å brotsje til korrekte klaringer for ventilen og det gjøres her med en såkalte kule-brotsj og til slutt med en spiral-brotsj til venstre og ferdig montert , brotsjet og tilpasset :
Da kan vi begynne våre ventil-sete arbeider .
Måler ut hvor setet skal komme og freser med multi-angle cuts respektive In & Ex seter:
Når ventilene er tilpasset med pasta i de nye freste setene ser vi hvor anlegget er på de grå ringene i ventiltallerkenes hode :
Dette ble jo riktig så bra , tette og fine 🙂
Da skal toppene planslipes aldri så lite for ny finish på dekkplanet for topp-pakningene :
Vi ser at både høyre og venstre topp hadde litt ujevne flater som selvfølgelig blir helt plane etter bearbeiding / planslip.
Putler litt med kanter og radier etter sliping :
Greit at kunden ikke skamskjærer seg på kantene når han skal montere toppene på motoren 🙂
Vi har systematisert litt innmat her før montering :
Vi trykktester fjærene og dedikerer shims på ventiler som behøver det :
Shims plasseres og ventiltetninger , her bare noen små ringer , monteres :
Støtstengenes styreplater og studs samt vippearmer på plass :
Her er vi klar før ventiler settes i og etter de er montert :
Da kan kunden hente sine Pontiac v-8 topper ferdig overhalt .
Ser litt bedre ut nå 🙂
EBB TECH ønsker lykke til med prosjektet 🙂
Skulle du ha behov for noe arbeider med din V-8 motor ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.