Mitsubishi Lancer Evo Racing toppreparasjon.
EBB utfører masse forskjellige arbeider for racing team i alle mulige klasser innen motorsport.
En forespørsel fra en ung herremann med akutt problem på sin Mitsubishi Lancer Evo gjorde at jeg rett og slett måtte brette opp ermene kjapt for at han skulle få komme seg på løp innen kort tid.
Han hadde kjørt med ” litt ” tenningsbank ( ? ) under en “mappe” seanse og muligens ” glemt ” å etter-trekke ARP-studsene i toppen og resultatet var heller sørgelig.
Denne hadde han med seg :
Så jo ikke helt massakrert ut men ved litt nærmere ettersyn ser en lett hva som har vært på gang :
Seriøs tenningsbank og på bildene under her ser vi at masse materiale har rett og slett blitt ” spist ” ut .
Det første jeg gjør er å demontere toppen , ut med alle ventiler , fjærer og gamle tetninger :
Olje galleriets plugger vil jeg også ha ut slik at jeg kan få vasket alle krinkelkroker :
Når ventilene er ute ser en at flere av ventilsetene på eksos siden ikke er slik de bør være. Sete arealene har masse små groper og ” pitting ” så de MÅ jeg gjøre noe med senere i prosessen :
Men nå er det skadene i selve kammeret jeg skal ta meg av først og vi ser her etter litt vask og rens hvordan aluminiumet har blitt spist bort av tennings banken i motoren:
Jeg preparerer toppen for sveis og fyrer i gang Tig-maskinen , legger i flere steder og det ble greit nok :
Deretter bærer det inn i plansliperen for å plane ned til opprinnelig høyde for å se om sveisen ble ok.
Ble greit nok 🙂
Nå har jeg klargjort ventilene , de er renset og kontrollert :
Måler ut ventil stem-høyde på alle innsug og eksosventiler før arbeider starter :
Ventilene sliper jeg slik at de får korrekt og fin overflate som skal matche ventilsetene i toppen :
Nå skal jeg frese nye high-performance setekutt i toppens inn og eksos seter.
Her måler jeg ut hvor setet skal sitte i toppen og på ventilene :
Freser seter med mine spesial ” cuts ” for dette formålet :
Her ser du High-performance kutt til venstre og STD til høyre :
Performance kombinasjonen gir bare i seg selv økt potensiale på motorens evne til å produsere mer Nm og Hk.
Etter at frese arbeidene i setene er ferdige justerer jeg stem-høyden på alle ventilene til tidligere oppmålte data :
Toppens plansliper jeg så ferdig helt til slutt og pynter litt på kanter og huller :
Inn i vaskeren en siste gang :
Ikke mye smuss å finne her nå når jeg er ferdig 🙂
Montering gjenstår nå så alle delene skal inn tilbake på sin plass :
Ikke så lett å se at toppen nå er sveiset 🙂
Da er toppen klar for avhenting og nå kan eieren montere og kjøre på løp igjen 🙂
EBB ønsker lykke til !
Skulle du ha bruk for noe topp arbeider ta gjerne kontakt for pris / levering.