MG kamlager bytte.
Noen operasjoner ved motoroverhalinger kan være mer delikate enn andre.
Kamlager-bytte i litt eldre veteranmotorer er ganske vanlig og gjerne en nødvendighet ved bytte til ny kam.
Denne type lagre finner en gjerne på V-8 og klassiske engelske og for eksempel Ford sin typiske OHC motor.
Men det er selvfølgelig mange andre typer også som har slike løse lagre.
Felles for dem alle er at de kan være litt kinkige å komme til , gjerne skjult dypt inni blokken eller mellom sylinderrekkene i en v-8.
Klassisk for dem alle er ofte feilmonteringer og skader ved forsøk på å monterer dem inn ved hjelp av feil verktøy.
Jeg tenkte vi kunne titte på ett slikt kamlager bytte og har da valgt ut en engelsk MG motor.
Helt greie og uproblematiske motorer men ofte i behov av nye kamlagre ved overhaling.
Her er en slik blokk på benken hos EBB for ett kamlager bytte :
Til venstre ser du fremste kamlager og innover mot de 2 neste i blokken til høyre.
De er runde , med slitasjebelegg inni som er så mykt at du riper det med en negl om du vil..
Disse 2 lagrene har tydelige skader med slitasje og ett er revet opp med ett stort spor rundt samt lageret til venstre er ikke korrekt montert. Det er ikke langt nok innsatt ifht oljesporet i blokken :
Her vår nye kamaksling som vi skal montere og nye kamlagre :
De nye ligger i rekkefølge ifht monteringsplass og vi ser at de er veldig tynnveggede og innvendig tåler de ikke så mye som en ripe ved montering før ting går galt..
Så hvordan skal vi da få inn de nye lagrene og hva skal vi bruke av verktøy for dette her.
Noen prøver seg med å dunke dem inn med pipe og forlenger. Andre bruket rør og diverse. Noen dreier nylon eller teflondingser for å hamre dem inn.
EBB TECH anvender det korrekte verktøyet :
Monteringsverktøy beregnet til formålet som sentrerer , monterer og plasserer lagrene riktig UTEN å skade dem 🙂
Dette verktøyet inneholder diverse holdere som lagrene monteres på og via dem blir de da etterpå montert inn i blokken. Holderene er gummierte slik at de både holder og sentrerer lagrene på verktøyet samtidig.
La oss gjøre det mer konkret og se hvordan jeg får ut de gamle lagrene .
Først finner jeg den rette holderen til lageret som skal ut først. Ja , det er ofte kun en rekkefølge du kan få dem ut av blokken så her gjelder det å være litt observant.
Holderen er nå sentrert og fiksert inni lageret og den ekspanderende klaven og styrekant ligger nå parrallelt med lagerbanen som vi igjen kan banke på via adapterholderen i settet Konen i nylon brukes til å sørge for at adapterholderens stang blir sentrert slik at vi holder senter i begge ender av verktøyet og vi får dermed en enkel jobb med å få ut lageret :
Her ser vi verktøyet går gjennom blokkens øvrige opplagringspunkter :
Vi ser enden av verktøyet holde lageret og til slutt får vi dunket lageret smertefritt ut av blokken :
Prosessen gjentas og alle lagrene er ute :
Nå kommer tiden for å montere inn de nye lagrene og vi må nå være særdeles nøye slik at lagrene blir montert korrekt og uten skader.
Første viktige del er at alle lagrene MÅ treffe 100 % riktig i blokken da de har alle ett eller flere smørehull som oljen skal sirkulere gjennom :
Bommer vi på dette skjærer kammen og også ofte motoren ganske så snart etter oppstart.
Løsningen for dette er enkel , kun noen referanse-streker som guider oss i hvorledes lageret kommer til å sitte ved korrekt montering :
Neste lille triks er å hjelpe lageret letter inn i hullet og til det bruker jeg dette her som smøres på veldig sparsommeligt :
Hva det er ?,,,tja alt jeg kan si er ; ett vidundermiddel for akkurat denne type utfordring 🙂
Verktøyet ” lades ” med vårt første lager og etter litt nervepirrende dunking sitter lageret perfekt og uskadd i hullet sitt :
Her kan jeg med selvsyn se at lageret har truffet helt riktig ifht smørehull etc.
Neste lager er litt mer tricky da det sitter dypt inniblokken og det er enda mer kritisk da det har 2 smørehuller som skal treffe og de er bittesmå..
Det ser jammen meg ut som om dette også ble suksess men for sikkerhets skyld trer jeg en ståltråd igjennm hullene for å dobbeltsjekke at jeg traff riktig og at det er åpen passasje for oljen :
Siste lager skal inn , på med luriumet og jammen med passet det også fint etterpå :
Da kommer vi til det som skiller klinten ifra hveten , går kam-akslingen fint rundt etterpå mon tro ?
Jepp , det gjorde den og etter litt kontrollmåling med innvendig mikrometer i blokk og utvendig på kam konstanterer jeg at målene er korrekte.
Da er det bare for kunden å hente sin blokk , nå med riktig monterte kamlagre , uskadde og klare til bruk 🙂
Skulle du ha behov for bytte av kamlagre ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.