Mega-torque Micra.
Av og til er det rett og slett kult å være med på prosjekter som ikke er som alle andre.
Noe som ikke har en ” wow ” faktor pga masse hestekrefter eller ” high dollar ” skrevet overalt i prosjektet.
Undertegnede jobber sånn litt på si med ungdom og motor og blir ofte involvert i både det ene og det andre 🙂
Flere av prosjektene der er virkelig kule og jeg vil gjerne vise ett av dem som ungdommene helt egenhendig , med litt veiledning , har fått til samtidig som vi kan få vist at det faktisk ikke alltid er behov for uendelige teoretiske funderinger på hva som skal til for å forbedre en motors potensiale.
På mitt arbeidssted ble det diskutert litt om tanken med å lage en billig men effektiv prosjekt bil som brukerne ved senteret kunne gjøre noe aktivt med mht bil og ratt.
De vil kjøre litt på små baner , autoslalom og litt ferdighetskjøring og helst med en bil de har mekket selv.
Mange ideer kom frem og de endte opp på en gammel Nissan Micra 1,3.
Kanskje ikke det råeste og kuleste men historien har vist at de kan være både raske og effektive for slikt bruk.
Ikke minst har de også ett rett så greit forbedrings potensiale også.
Her er den før noe som helst er gjort med den av gruppens deltakere ved UMS :
Jeg stilte til disposisjon min Dynapack sånn at gutta boys fikk vite hva som bodde under panseret før de vurderte hva de ville gjøre med haugen.
De måtte selvfølgelig rigge og kjøre test selv 🙂
Man lærer jo ikke noe av å stå å se på vel 🙂
46,9 ps @ 4970 rpm målt på navene.
77,5 Nm @ 3820 rpm målt på svinghjul.
Litt i underkant av hva en klassisk Micra med 1,3 motor ofte har. Rett rundt 50 er helt typiskt og har de rundt 52 Wps så er de av de med høyere tall målt.
Ikke råtass tall men allikevel tall som er ett utgangspunkt for hva som en skulle ønske å forbedre.
Gjengen vil som sagt bruke kjerren til typiske korte baner som Go-kart baner , autoslalom , ferdighetkjøring.
Vi pratet litt om hva som kan være greit å ha da og vi fant ut at litt mer ompa ompa i mellomregisteret vil gi den lille Micraen bedre skyv rundt små svinger og krappe svinger som i AS.
Det er begrenset hva vi kan få til med så godt som null budsjett men jeg tror vi skal klare noen av målene vi ønsker oss.
Alt skal vi gjøre selv og mest mulig av originaldelene må benyttes for å holde kostnadene nede.
Så da går vi for mer dreiemoment i hele registeret og litt mer Power oppover i samme slengen 🙂
Ok , så langt så bra.
For å få til dette må vi enkelt og greit effektivisere en del av motorens komponenter og funksjon. Jo høyere effektivitet jo bedre resultat. Så det vil si mer luft inn og ut , bedre fyllingsgrad av sylinderne , litt mer rpm og jobbe med og litt sånt attåt 🙂
Men vi skal jo benytte oss stort sett av originale deler som står på bilen så da blir det jo å tenke litt.
Originale kam akslinger , gass spjeld , stempler , topp , ventiler , eksosanlegg , tennings system , motorstyring osv .
Kam akslingene anvender vi videre, urørt. vi mekker kun til ett par modifiserte kam drev for å kunne flytte moment / effekt kurvene litt frem og tilbake når vi skal optimalisere senere på Dynapacken.
Vi kunne ha hjemme mekket / slipt om kammene selv men siden vi ønsker mer Nm gjennom hele kurven føler vi det er best å ikke miste lav-løft durasjon i det hele tatt så får heller de siste hestekreftene vike.
Micraen har ett gass spjeld hus hvor tps , lmm og annet er integrert i en pakke så gutta boys renser huset først for så gyve løs med små roterende filer for å få mer luft til å være villig til å passere inni der.
Gass spjeld akslingen er jo kanontykk original så den flater vi bare rett og slett ned og dermed vil mer luft kunne passere gjennom :
Når gutta har slipt litt ser akslingen mye slankere ut :
Følg med på prosjektets neste oppdatering som kommer snarlig !
———————————————————————————————————–
Neste trinn i vårt hjemme mekk prosjekt for å få fe å mer Power med minst mulig utlegg er
å få litt mer futt i innsuget. Ja du leste riktig , innsuget.
Det har vist seg å være litt gjenstridig for mer Power så vi kapper det rett og slett i biter og guttene skal så slipe opp litt og ordne til litt inni plenumet til innsuget .
slik ser det ut før vi begynner arbeidene :
Bruker en tynn kappskive på vinkelsliperen og kapper det i 2 deler :
Ser du på innsiden ser du hvor restriktivt og dårlig passasjene mot selve plenum og kanaler er :
Gutta boys jobber her iherdig med å slipe ut av innsuget på de rette plasser :
Ikke noe Formel 1 greier akkurat men blir adskillig bedre etterpå. Vi bruker enkle aerodynamiske virkemidler ikke hemmelige ingeniørkruseduller. Alt vi vil er å få litt mer potensiale ut av det originale innsuget. Innsuget matches også mot topp i denne prosessen
Etterpå tar jeg og monterer innsugets 2 deler på toppen , forvarmer og Tig-sveiser greiene i sammen igjen :
Neste trinn i denne prosessen med å skape mer Power uten å kjøpe noe deler er å gjøre noen arbeider på denne her :
Vi skal som sagt IKKE skifte kam akslinger men vi skal prøve å gjøre toppen litt mer villig til å være med å produsere mer effekt og særskilt mer dreiemoment for akkurat vårt behov for bruk ved autoslalom og små baner hvor god trekkkraft er mer egnet enn masse topp effekt.
Ideen er at toppen , innsuget og spjeld hus i sammen skal løfte nivået på effekten og ikke minst dreiemomentet i motoren
Vi stripper ned toppen renser den og starter med noen enkle flow-dynamiske arbeider som er greit utprøvd fra før.
Går rett og slett ut på å få luften til å ville gjøre litt andre ting og forenkle veien luften tar inn i sylinderen UTEN å øke størrelsene dramatisk .
Gutta skal gjøre dette selv så etter ett lynkjapt kurs fra meg så gyver de løs med alle mulige verktøyer:
Vi legger ikke opp til petimeter detalj rikdom i akkurat disse arbeidene her men en helt grei jobb ifht. forutsetningene til gutta boys 🙂
Ser oss helt fornøyd med resultatet så langt :
Jeg skal nå sponse gutta med de siste arbeidene med å gjøre ventilseter , ventiler og litt annet slik vi vil ha det.
Først fikser jeg til ventilene og sliper dem :
Så kutter jeg nye ventilsete kombinasjoner som er mer fordelaktige for mer flow og effektivitet .
Den nye kombinasjonen gir mer enn 15 % bedre flow når ventilen har løftet bare 3 mm..
Plansliper topp for litt mer kompresjon og for å få toppen helt plan :
Toppen er nå planslipt ferdig og klar for montering :
Monterer inn nye tetninger og ventilene :
Sånn , da har vi mekket litt på toppen , innsuget og selve gass-spjeld huset :
Nå skal vi snart mekke inn igjen disse tingene og få kjerren på Dynapacken for litt resultater så titt innom senere for det 🙂
___________________________________________________________________
Topp , innsug og gass spjeld er nå mekket ferdig og satt på motoren igjen.
Jeg vil fjerne turtalls sperren som Nissan har lagt inn på ca 6600 rpm slik at gutta kan dra den litt mer på bane og Autoslalom.
Det gjør jeg med en enkel liten aluminiums teip bit som her :
Alt som skjer er at ECU`en ( hjernen i motorstyringen ) lures til å ikke tolke ett referanse signal og vips får vi mer RPM og leke med.
Så bærer det inn i EBB TECHS målestasjon for å se om gutta boys har klart å skape noen positive resultater :
Før vi får en skikkelig BTR ( bensin trykk regulator ) så jukser vi litt med denne her :
Det da det nye motoroppsettet trenger mer bensin og vi bare foreløpig jukser bensintrykket opp på denne måten her med å strupe returen tilbake til tanken. Vi får selvfølgelig en skikkelig regulator senere.
Bilen kjøres så på Dynapacken og resultatene kommer ut som perler på snor 🙂
Oppdateres snarlig…