Jaguar V12 balansering.
EBB utfører kontinuerlig oppdrag for veteranbil entusiaster fra det vide land.
Ganske så mange av dem utfører en total restaurering av sitt kjøretøy ned til minste detalj.
Motorene i prosjektene blir også ofte forbedret og dullet med.
Jaguar hører til det merket som frekventerer ofte inn dørene hos EBB.
En kunde ville ha meg til å gå gjennom ett komplett veivparti med utmålinger , balansering og vektjusteringer samt noen små modifiseringer av diverse komponenter.
La oss ta en titt på hva som dukket opp nylig.
Her er de fleste av komponentene som jeg skal jobbe med for denne kunden :
Veivaksling , råder , stempler , flexplate , remhjul , kryssbolter og mere til.
Alle komponentene får først en runde i delevaskeren :
Så måler jeg litt både her og der :
Sjekker ut klaringer mellom rådebolter og lille enden i rådene :
Ser at vi kan bruke rådeboltene om igjen så jeg polerer dem før videre bruk :
Rådeforingene gjennomgår en spesiell prosess og etter arbeidene passer de perfekt 🙂
Rådenes store ende måles også samt korrigeres til presise mål for så bli vekt justeres i lille og store enden :
Råder og stempler er nå ferdig vektjustert og korrigert.
Nå skal veiven klargjøres til selve balanseringsjobben jeg skal utføre.
Bolten i fremkant må ha ett 100 % parallelt anlegg fra senterlinjen i veiven ( fordi avlesning av gradeanvisning skjer gjennom den ) så den dreies plan og jeg monterer rem hjul etc på veien etterpå :
Eieren skal montere og bruke en annen converter så jeg modifiserer ihh.t hans ønsker :
Det gjør jeg i min fres og arbeidet gjøres rett frem som en boltsirkel med 3 huller.
Monterer veiven i balanseringsbenken , sjekker ut at den ikke har kast med micrometerklokken og snurrer i gang første utmåling.
Når maskinen er ferdig med å analyserer korrigerer jeg på anviste steder på veivens lengderetning :
Når korrigeringene er fullstendige kommer jeg ned i ønsket toleranse på balansefaktor som er meget god :
Jeg velger å kjøre ett eget program på den modifiserte flexplaten og det viser seg at den hadde bare behov for en liten korrigering for å gi meg ønsket resultat :
Nå er både komponentene , selve veiven og flexplate på det nivået i kvalitet på balanseforhold slik vi vil ha det.
Som siste hånd på verket skal veiven Nano-podes og Micro poleres og her ser vi før og etter bilder av det :
Da er oppdraget utført og kunden kan nå hente sitt ferdige veivparti klart til montering :
Nå har vi kontroll på balansefaktor og komponentene har fått sine respektive arbeider.
Skulle du ha behov for noe arbeider med ditt veivparti ta gjerne kontakt for pris / levering.