Ford Sierra Cosworth 4×4 Ex-manifold sveis / reparasjon
Det er støtt og stadig masse Cosworth motorer innom dørene hos EBB TECH.
Flere av disse har komponenter som er i behov av en reparasjon eller overhaling.
Originale eksosmanifolder er ypperlige å bygge selv ganske gromme motorer på men de bør være i orden uten sprekker eller skjevheter.
La oss ta en titt på en slik manifold ( 4×4 ) som jeg utførte noen slike arbeider på.
Her er manifolden i sin fulle prakt når den ankommer benken min :
Den har 2 problemstillinger som jeg skal prøve å ta meg av .
Sprekk som gjør at den lekker eksos og ikke plan i anlegget mot toppen :
Jeg starter med å rengjøre manifolden for skitt og olje og etterpå ” wiper ” blåses manifolden slik at jeg kommer ned på friskt gods.
Det fordi jeg skal Tig-sveise manifolden slik at den blir igjen tett og eksosgassene ledes ut der de skal , bak ut enderøret og ikke inn i motorommet og heller ikke forbi turboen før vi får dratt nytte av eksosgassene til å drive turboen.
Prosessen er egentlig ganske enkel :
Vask , rens , fug , syrevask , forvarm , sveis , avkjøl.
Her er manifolden vasket , renset og blåst :
Jeg sjekker om det finnes flere sprekker en denne , men det var det ikke :
Borer ut enden av sprekken slik og bruker en fas-fres etterpå slik at hullene er skikkelig avrundede.
Det hindrer sprekken å utvide seg under sveisearbeidene.
Så fuger jeg ned sveiseområdet for å ha kontroll på sveisebadet og styrken på det endelige resultatet :
Deretter syrevasker jeg sveisestedet og rigger til Tig-apparatet og forvarmer manifolden før jeg sveiser :
Underveis gjelder det å spre minst mulig varme ut i godset og mellom banke godset slik at vi ” smir ” bort spenninger i sveiseområdet :
Sveisen er nå ferdig og jeg skal plane anleggsflatene på manifolden.
Først må pinnbolter hvor turboen monteres bort og det kan være en skikkelig dillete affære som kan ta lang tid med varme , vrikke , varme og atter vrikke ut pinnboltene.
Når pinnboltene er ute så spenner jeg opp manifolden i min jigg for planing i planssliperen . Etter første kutt kan en lett se hvor sliperen har tatt gods og ikke :
Noen kutt til og så ser vi lyset i tunellen :
Nå ser jeg med linjalen at ting er plant :
Ble jo riktig så greit det her , både ren og pen og hel og plan :
Til slutt legger jeg på ett lag med varmelakk og da ser den slik ut etterpå :
Da er det bare å sende manifolden til kunden som nå kan montere en plan , tett samt pen manifold på sitt entusiast kjøretøy 🙂
Skulle du ha bruk for noe rehabilitering av din eksosmanifold så ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.