Ford Cosworth 4×4 topp restaurering.
EBB TECH har som ett av sine spesial felt arbeider med Ford sine 4 syl 16 v Cosworth motorer.
Alt ifra std renoveringer til helville prosjekter i 1000 hk klassen.
Toppene til disse motorene begynner å få litt historikk og har vært gjennom det meste.
Mange bærer preg av merkelige arbeider og modifiseringsprosesser etter alskens bakgårdskatter har vært oppi og rotet med dem…
Alderen setter sine spor sies det og det gjelder også aluminiums topper ifra Ford 🙂
Her om dagen ramlet en slik topp ned på benken hos EBB,,i sammen med mange andre kan en vel si :
Så jeg tenkte vi kunne se på ett klassiskt tilfelle av mange små bekker blir til stor elv osv… 🙂
Her er pasienten som skal inn til behandling :
Tja , er vel bare en topp det som alle andre,,,eller ?
La oss titte litt nærmere på den og se hva den lider av 🙂
Det første jeg legger merke til er at toppen lider av amatørmessig arbeider på portningsjobben som en eller annen har prøvd seg på tidligere. Innsugsportene har masse merkelige hakker og bærer preg av ufullstendige dimensjoner og detaljer for kravene en stiller til bygget denskal jobbe i.
Det samme gjelder eksoskanalene hvor den ivrige mekkemannen som har herjet fritt likesågodt har kappet styringene resolutt av da det sikkert passet greit når hans skulle leke med dremelen sin inni der..
Lettere å slipe sikkert når man sliper bort det som står i veien for en 🙁
Forbrenningskammeret er ikke engang rørt og en har ikke en gang giddet å frese nye setevinkler eller bry seg om å få tette ventilseter. At innsugssetene er over 2 mm brede gjør det bare tragiskt…
At viktige radiuser i innsugskanalen er helt torpedert er jo uvesentlig når en bare skal tjene penger :
Egentlig ikke så uvanlig da latskap ofte er ingredisensen hos mange av disse bakgårdskattene. Lettere å tjene penger på den måten enn å bruke nødvendig tid på å levere ut kvalitet 🙁
Men men , ikke noe å gjøre med det enn å gjøre det skikkelig.
Jeg stripper toppen ned og det første jeg merker at at disse endepluggene ALDRI har vært ute , noe de selvfølgelig SKAL ved skikkelig kvalitetsarbeider på en slik topp :
Hvordan jeg kan vite at de aldri hr vært ute…tja nå kan du lure 🙂
Når jeg har tatt ut ventilene er dette synet som møter meg :
Herligt,,,bare herligt rett og slett.
Ikke så uvanlig ,,desverre. Jeg ser slikt alt for ofte på disse toppene her. Elendig arbeider med påfølgende skader på komponenter ved feil montering…
Disse ventiltetningene har desverre aldri fått muligheten til å gjøre jobben sin som de var ment til .
Oki , her er ett annet problem denne toppen har og det var ikke eieren i det hele tatt kjent med .
Men før rens ser det jo unektelig dårlig ut :
Etter rens blir det enda tydeligere :
Denne korrosjonen MÅ korrigeres hvis en skal kunne forvente å få bruke toppen i lengre tid etter overhaling / gjennomgang , uten lekksasjer . Merkelig at dette ikke ble korrigert når toppen ble bakgårdsportret osv…
Dette skal jeg prøve å korrigere så godt det lar seg gjøre men det er litt tricky når korrosjonen har gått så dypt og salter etc vil motarbeide etthvert sveiseforsøk i godset hvor skaden har oppstått.
Jeg korrigerer på portningsprofilen i dette topplokket , så godt det lar seg gjøre og når det er ferdig skal jeg montere nye ventilstyringer i toppen. Alle protningsarbeider bl.a på eksossiden kan ikke utføres uten at styringene tas ut.
Denne toppen hadde en eller annen kuttet av styringene like så godt og det er ikke bra.
Her ser vi de nye styringene som skal inn og de justeres / modifiseres litt før de skal inn i topplokket :
Slik ser det ut når en styring er ferdig montert med rett press-passninger og styringen er like hel oppå toppen som før den ble montert. Det fordi korrekt verktøy og prosedyre er benyttet.
Her brotsjes styringene til rette diameter som igjen gir rett klaring mot ventiler vi benytter :
Nå skal jeg jobbe litt med ventilene og de skal først renses , sprekktestes og deretter slipes i anleggsflaten mot ventilsetet i toppen.
vi ser hvordan det har kommet kratere ( pitting ) i ventilens anleggsflate og vi sliper dem og kan sammenligne med uslipt og slipt samt ventilen nederst til høyre var rett og slett for skjev at vi kunne benyttet den videre.
Når alle ventiler er klargjordt så skal vi frese de ønskede ventilsetekutt-kombinasjonene vi skal bruke i denne sammenhengen :
Blåfargen er der for å hjelpe på for å tolke og kontrollerer selve kutt-prosessen.
Ventilenes stemhøyde måles ut og justeres :
Når alle sete og ventilarbeider er komplette er det på tide å planslipe topplokket KUN så mye som nødvendig for å få det plant og med rett finish.
Dette topplokket målte 138.98 før vi startet med arbeidene og selv med å kun planslipe det rett pga søkkene etter pakningen må en forvente mellom 0.10-0.15 mm som minimum høydetap etter planslip.
Vi har sveiset toppen på mange steder etter korrosjonsksadene så det skal bli spennende og se hvor vellykket forvarmingsprosessen og ” anti-stress ” arbeidet ifob sveisingen har vært .
Planslipingen er i gang :
Jeg danderer litt med kanter og grader for å komplettere planslipingen 🙂
Måler høyden etterpå og det ble 138,82 mm høyde på den , ikke værst med bare 0.16mm bort etter planslip . meget fornøyd med det tatt i betraktning det omfattende sveisearbeidet. Lønner seg å gjøre godt forarbeid 🙂
Vi kan jo titte litt på før og etterpå sveis :
Ja det er noen knappenåls-porer men det kan vi leve med når forutsetningene var så tragiske som de var på dette topplokket…
Når vi snakker om sveising av Cossy lokk så se hva en genial bakårdsmekker fant ut var en bedre løsning enn sveis i ett korrodert område :
Fyren hadde tydeligvis ikke Tig-maskin og slo bare inn en ” plugg ” i ett hull han maskinerte,,med det resultatet at vannet lakk ut gjennom sidene til hullet og platen og lakk enda mer….
EBB TECH snurret igang Tigmaskinen og gjorde en helhetlig og skikkelig løsning for kunden :
Litt forskjell på cowboy løsning og en korrekt løsning , eller ? ( hullet som skal være der er ikke frest ennå )
Men nå rotet jeg meg bort igjen i skumle bakgater , hvor var vi,,,jo vi skal montere vårt topplokk med innmat.
Her sjekker jeg bl.a fjærtrykket på ventilfjærene og korrigerer ved behov :
Alt klart til innmontering :
Så skal nye ventiltetninger inn , forhåpentligvis uten å ødelegge dem , og det går greit med riktig verktøy som jeg bruker til jobben :
Sjekker at de er korrekt montert og uskadde etterpå :
Monterer fjærer og låsere med hydraulisk fjærklemme som gjør det enklere:
Inn med endepluggene igjen etter siste vask og en siste kontroll på at alt er som det skal være :
Selv kanalene tåler nå ett nærbilde 🙂
Rent og pent skal det være når en er ferdig.
Så her er da resultatet av arbeidet mitt og kunden kan nå avhente ett stykk topplokk fullrestaurert og klart til bruk :
Da er det bare for meg å gyve løs på resten av de ventende toppene 🙂
Skulle du ha behov for noe arbeider med din Cosworth motor så ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.
🙂