EBB`s Caterham Superlight R400
Etter å ha mekket prosjekter i mangfoldige år så fant jeg ut at tiden var moden for å IKKE mekke prosjekt men allikevel ha ett spennende og lekent kjøretøy.
Iveren etter å transformere en haug til noe ultra raskt og effektivt var større før enn i dag med tidsklemmen jeg stort sett alltid er i med motorbygg , optimalisering og gud vet ikke hva.
Dagen var kommet for å titte etter noe som kan være raskt , effektivt og spennende UTEN at jeg må utvikle , modifisere og bygge om stort sett alt.
Er masse å velge i der ute men jeg setter ett par krav :
1. Enkel bil å mekke på.
2. Spennende å kjøre.
3. Rask.
Da er det vel bare å trekke kode klar og kjøpe en mega vill doning skulle en tro ?
Hm , for meg var det ikke så lett da jeg er litt bestemt på at kjerren ikke skal være for stor , da jeg har begrenset plass , ikke for dyr til at jeg ikke tør å denge den rundt på bane , autoslalom , dragracing og slike ting samt at den må kunne frembringe smilet hver gang jeg er ute å kjører med den..
Har fått gleden av å bygge masse sprøe biler og motorer opp gjennom tidene og ser at det ikke alltid er villeste motor i en stor bil som gjør jobben. Kanskje heller motsatt , den villeste motoren i den minste og letteste bilen du kan få tak i er gjerne oppskriften på ett bredt smil.
Jeg hadde utrolig mye glede av denne her i flere år og den innfridde den gang alle mine ønsker om en kul kjerre :
Den startet som en liten Donald bil og rasket med seg til slutt det meste fra premiebordene rundt omkring samt satte rundetider som flere av besserwisserne satte fast i halsen 🙂
I dag så er ikke alle minnene om vinden som blafrer i håret og gummilukten fra dekkene kun minner. De er enda tilstede som ønsker, og muligens også som ett sterkt uunngåelig behov som mange av oss bil entusiaster kjenner daglig..
Så etter litt prøving og feiling falt valget på noe som igjen får frem smilet og vinden i håret , nemlig en kjerre med denne skriften på siden :
De ordene her sa meg helt inntil nylig ikke noe som helst men etter litt ” hands on ” erfaring med kunder som kjente til litt slikt så var jeg helfrelst på sekundet 🙂
Denne artikkelen her skal handle litt om denne kjerren og mine erfaringer med den så heng med å se etter neste oppdatering om ikke så lenge..
——————————————————————————————————————–
Kanskje lurer også du , som jeg gjorde , på hva slags kjerre dette er da ?
For å forstå litt mer av det må en tilbake til slutten av 50 tallet da en mann med navnet
Colin Chapman dro frem sine argumenter for ett slikt kjøretøy :
Enkelhet og lav vekt = masse potensiale og kjøreglede.
Altså i hans øyne så vil lav vekt være med å forme bilens potensiale like mye som hvor stor motor du har samt holder en bilens struktur på ett enkelt plan så blir reparasjoner og vedlikehold deretter.
Ikke så dumt det kanskje ?
Høres smart ut i mine ører men tvilen har sittet lenge og dypt inne hos meg.
Kan denne lille tassen av en merkelig kasse med 4 hjul ha noe i seg som jeg liker ?
Men tvil kan alltids bli til tro og etter å ha sett detaljer som dette her på min nye kjerre så begynner jeg å bli frelst 🙂
Justerbart hjuloppheng og dempere rett ifra fabrikk :
Carbonfiber dashboard og detaljer rett fra fabrikk samt ingen viss vass kompliserte brytere :
Super lette racing instrumenter rett fra fabrikken . Her med shift light for gir skifter.
Racing inspirert tank lokk rett fra fabrikk :
Hurtigkobling på ratt og Kevlar / Carbon racing stoler rett fra fabrikk :
Dette begynner å bli riktig så trivelig 🙂
Følg med når jeg drar videre på denne oppdagelsesferden i denne spennende kjerren.
———————————————————————————————————–
Jeg har smugtittet litt mer på kjerren og finner stadig flere spennende små detaljer som definitivt ligger nærmere racerbanen enn kjøring til butikken etter melk.
Men det er jo det om gjør dette her så spennende.
Ser at det er rett så gromme bremser på denne her og de titter frem bak felgene her :
De ble rett og slett ett kapittel for seg selv disse her men det kommer jeg tilbake til senere..
Hele 6 gir finner jeg når jeg rører rundt i gir kassens indre gemakker :
Må jo være verdensrekord i kort gir spak forresten dette her. Så vidt den stikker opp fra kardang tunellen jo 🙂
Hm , 10 000 runder går turtelleren til , spennende.
Det skal garantert prøves ut senere. Ser ikke ut til at det under 4000 rpm er så viktig ifølge dingsen her 🙂
Hm , er det plass til denne gamle feite kroppen min oppi her da mon tro og vil de 4 punkts beltene klare å gripe rundt bilringene mine ?
Aluminium meg her og aluminium meg der. Lurer på om pailabbene mine får plass der nede ?
________________________________________________________________-
Det er så mange kule detaljer på denne kjerren så jeg kikker på litt flere:
Carbonfiber speil
Eksos rørene kommer veltende ut på siden :
Noe spennende ser ut til å skje inni her i motorrommet :
Oljen ligger ikke nedi bunnpannen på denne bilen men i en egen tank som omkranser clutchen. Altså i selve clutchhuset og det er en egen utvendig oljepumpe også
Endeløse små spesielle detaljer det handler om her 🙂
Men nå begynner jeg på reisen med denne spennende bilen og det første jeg skal gjøre er å vaske og bone den:
Nå pleier ikke jeg å være den mest ivrige med svamp og voks men ble rimelig fornøyd med dette her
Så her er utgangspunktet mitt :
Da er det klart for første økt med arbeider på bilen og en kan trygt si at mye merkelig dukker opp i første fase 🙂
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
THERE WILL BE LIFE
Til nå har jeg bare trillet kjerren ut av hengeren og inn i garasjen.
Faktisk ikke kjørt en eneste meter da jeg kjøpte bilen ” som forevist ” når jeg lettet på lokket i hengeren bilen stod i.
“as is ” vil få en helt ny mening snart skal jeg finne ut 🙂
Tiden var nå klar for å starte denne makaløse maniken som en kjent svensk trubadur sang.
Jeg ble innlemmet i ” prosedyren ” for start av den hyggelige forrige eier og etter som jeg kan erindre var det som følger :
Sett inn hovedstrøms bryter :
Dytt inn tenningsnøkkel med ” innmobiliser dings ” , den gjør det umulig å stjele en slik kjerre uten at du sager bilen i mange deler .
Vri på tenningsnøkkel til det sier klikk og anti-stjel dingsen gir deg tillatelse til å prøve å starte. Det gjør en med å trykke på denne runde knotten her :
Men,,,husk å ikke rør gassen i det hele tatt og bla bla bla…sa forrige eier.
jeg trykker på knappen og venter spent på det sagnomsuste brølet fra denne yppige lille motoren.
Daaahhh , ingen ting skjer. Absolutt og totalt ingenting !
Ok , jeg slår av alt , vrir og trykker og knotter og presser en gang til…….yaiks !
Eller for å si det på Italiensk : ” nessuna reazione a tutti ” altså ingen reaksjon i det hele tatt.
Prøver deretter febrilsk gjentatte ganger pre-flight knotting og vriding men til ingen nytte.
Innser så at jeg er nok dummere enn jeg trodde som innbilte meg at noe engelsk produsert kunne være lett å ha med å gjøre 🙁
Nå er det rett før de sterke glosene kommer og for å sitere Øystein Sunde :
Jeg driter i knotter bare motoren starter 🙂
Hm , her må de små grå få kjøle seg litt og systematikk , hvis det ennå eksisterer i en Engelsk fillebil , må komme før brutalitet og planer om å taue skiten i gang.
Aha , kanskje det ikke er strøm nok på dritten ?
Flekker av panseret , som ser mer ut som ett flak med aluminium som Engelskmennene har limt fast på toppen av mer aluminium. Kan vel neppe veie mer enn noen hundre gram spør du meg.
Finner batteriet og måler meg frem til litt lav spenning.
Frem med laderen og elektronene strømmer inn i batteriet , NOT 🙁
Fordømrade batteri er jo helt dødt , tar ikke til seg lading i det hele tatt.
Kaster meg i bilen og raser rundt og leter etter ett lignende batteri. Det viste seg å være alt annet enn lett men fant ett i en sjappe som tydeligvis trodde batteriet inneholdt gull da prisen var sinnsyk !
Vel hjemme igjen så denger jeg det nye batteriet på plass og gjentar pre-flight knotting og da skjer det,,,INGENTING !
¤/&/¤#¤%¤%!¤%!” så det rekker og vel så det 🙁
Med tapet godt klistret i pannen er det bare å gi opp.
Rett inn på pc`en , frem med litt googling og vips ser jeg noe på ett bilde som gir meg frysninger.
Hva , kan det virkelig være noe så lett.
Inn i garasjen , opp med flaket av ett panser og jo , der står den lille satans dingsen på torpedoveggen og håner meg :
Ett lite dytt på knotten og håpet stiger raskere enn hurtigtoget til Tokyo !
Frem med nøkler , brytere og dingser , pre-flight sjekk ett lite push på den røde knotten og til slutt ; VROOOMMM !
IT IS ALIVE 🙂
Denne lille sorte djevelen på torpedoveggen er en sånn dings som kutter alt hvis du knuser bilen utenfor en sti eller ruller rundt i en rundkjøring. Den drepte all elektronikk og dermed startet ikke denne Engelske manikken.
Da solen stod høyt denne dagen klarte jeg ikke å vente lengre. Bare måtte få prøve denne nye lille kjerren så som sagt så gjort :
Hvordan det gikk skal jeg snart fortelle om 🙂
_______________________________________________________________
BRAKES FROM HELL !
Det tok ikke mange kilometerne i kjerren til å kjenne at her var det noe riv ruskende galt.
Bilen ble kjøpt uten prøvetur og som sagt ” as is ” så noe må jeg forvente når prisen var hyggelig 🙂
Uansett , selv i bare 50 km/t at det fremre hjulparet ville alt annet enn å gjøre jobben sin uten protester. Massive vibrasjoner og slakk i ett eller annet så det holder samt rister som en full elgkalv i bremsene foran.
Ikke mulig å teste kjerren i denne forfatning så rett inn i garasjens trygge miljø for å finne ut mer om dette her.
Etter en kjapp titt er det helt klart flere faktorer som spiller inn.
Dette her :
Samt noe av det du kan se her :
Ikke rart kjerren oppfører seg som en halt gås 🙂
Kjapp bestilling og dette her lå plutselig i postkassen :
Så var det frem med skiftenøkler og mere til for å skifte disse dingsene :
Leddene gikk lekende lett så universal leddet for ratt stammen :
Selve tannstangen smyges ut oppover etter at den er skrudd løst ved traversen :
Her sammenligner jeg ny og gammel for å sikre meg at alt er riktig :
Trer den nye inn og fester den med rengjorte braketter og bolter :
Sammenligner litt lengder på ting og tang for styrekulenes foreløpige montering :
På med nye endeledd :
Fester de siste detaljene og der er den nye tannstangen og endeledd ferdig montert :
Vrenger litt elektriker teip rundt den ubeskyttede delen av tannstangen som er utsatt for steinsprut.
Skal skaffe noen kule carbon fiber greier senere til formålet
Så langt så bra da er neste trinn å titte litt på hvorfor det er slark i lagrene.
Jeg tror dere blir like overrasket som meg når jeg viser hva som dukket opp der 🙂
________________________________________________________________
Vi så slarken i hjullagrene og den må jo komme av noe så jeg begynner med å utforske på det.
Ser jo ikke noe spesielt feil med første blikk :
Ser at splinten ikke er korrekt montert og ene ende er brukket av. Det er også tydelige tegn på at fettet har jobbet seg ut fra tetninger.
Hm , dette ser ikke helt bra ut :
Rester av aluminium og masse skitt der hvor det skal være perfekt rent og pent.
Lagerbanene ramler rett og slett ut av seg selv og de er i elendig forfatning :
De har rotert inni i selve navene og alt er bare dritt :
Litt måling og slaget er tapt , navene er søppel :
Sjekker spindlene og finner kjapt ut at de også er slitt på selve anleggene hvor lagrene har snurret :
Søppel dem også 🙁
Måler i samme slengen ut skivene , da bremsene ristet som bare hekkan , men da jeg ikke kan måle dem på navene føler jeg de er litt for mye u tav på spec men vil gi dem en sjanse med nye nav heller.
Mer deler :
Ser jo nydelige ut og er komplett med alle nye dingser til nav , bolter , lagre og det hele så nå skal nok ting bli bra 🙂
Eller blir det det ?
Følg med på dette eventyret med snarlig fortsettelse….
_________________________________________________________________________
Vil som sagt gi de gamle skivene en sjanse videre så skal montere dem på de nye navene.
Men ser raskt at de nye boltene som er supplert IKKE lar seg skru ned for hånd i hullene på de nye navene.
Det er rett og slett en mismatch mellom hullene i skivene og navene.
Merksnodig. dette skulle jo være helt originale deler som skulle passe rett i hverandre.
Eneste utvei er å bore opp hullene i skivene en smule for å få boltene til å entre:
Hater slikt men er det ingen annen mulighet så må man. Navene er jo nye så de burde jo være korrekte,,eller er de det ?
La oss titte videre med montering av nye spindler og lagre.
Spindel boltene er enkle å skifte. Skru av en mutter , rengjør hullet og monter ny spindel med ny mutter.
Genialt enkelt 🙂
Lagrene er grei skuring med riktig verktøy lar de seg lett montere :
Inn med lagerfett på alle deler :
Monterer på de nye spindlene og strammer lagre korrekt med nye låsesplinter :
Jippi !
NÅ må vel ting bli sukkersøtt happy ending ?
Alt dobbeltsjekkes og bilen ned på gulvet , garasjeport opp og utrolig nok er det sol ute så da er det jo helt riktig å endelig få teste kjerren skikkelig.
Broom , brooooom , broooooooom !
Men inn i gamperæva , hva er dette her ?
Den rister jo ennå vanvittig på rattet ved innbremsing.
Hjelp skal dette aldri ende ?
Du vil ikke tro hva årsaken er…
_______________________________________________________________
Argh , inn i garasjen igjen.
Frem med verktøyet , heis opp bil og etter en masse fundering finner jeg mer enn jeg ante kunne være årsaken.
Benytter som sagt videre de nye skivene og når jeg måler med mikrometer klokke direkte på selve skivene er det ett kast på mer enn 0.40 mm.
Hm , det var da mye mer enn en kunne forvente , eller ?
Spenner skivene opp i en annen fikstur i dreiebenken og ser at selve skivene har ca 0,15 mm kast så de bør nok skiftes ut.
Men hvorfor måler jeg bare 0.15 på selve skivene mens det er mer enn 0,40 mm på skivene montert på navene ?
Tar bort skivene , trippel sjekker navene og lagrene og alt er riktig montert.
Tar frem mikro meterklokken og tar bare for moro skyld å måler litt på selve nav flatene , foran først :
Jesus , 0,15 mm skjevt på helt nye nav fra Caterham 🙁
Får tilnærmet samme tall på andre siden , nesten 0.17 mm på anlegget mot felgen.
Latterlig , rett og slett latterlig.
Vil for moro skyld se om anlegget til skiven er riktig så måler der og :
0,13 mm kast på ene siden og 0,16 mm på andre siden..
Tar av nav , utmed lagre og monterer det i en fikstur som er 0.00 med koner og sjekker også der og får omtrentlige samme resultater
I alle dagers navn og rike er dette her da ?
Kontakter Caterham som sier dette ikke er sånn delene skal være. Sender dem litt mål , bilder og video av dette og de sier at jeg kan få nye , men må sende tilbake de gamle først. Siden jeg vil ha dem kjapt ordner Caterham slik at jeg får nye tilsendt i løpet av få dager mot at jeg sender de ” defekte ” når jeg har fått skiftet over.
Men skivene er jo skjeve og så de bestilles også i samme slengen.
Nå må vel ting ordne seg.
Eller ?
Finn ut i neste oppdatering 🙂
__________________________________________________________________________
Skiver , for både bak og fremme i hus :
De nye navenes huller passer mot de nye skivenes så da er det ren montering
Sett bort ifra at flere av gjengepartiene fra produsenten IKKE er presist nok maskinert slik at jeg måtte gå gjennom dem med korrekt gjengetapp for at boltene skulle kunne entres for hånd.
Siden det står splitter nye Ferrodo racing klosser på til en formue pusser jeg dem bare lett med litt pussepapir for å få bort topp sjiktet på dem og de er som nye 🙂
At heller ikke disse nye navene ga meg perfekte tall ( 0.00 ) ved måling på skivene er en helt annen historie. Eller jeg må egentlig bare sette meg til ro med at disse delene ikke er lagd bedre…
Siden skiver bak så ut som dette her ved overtakelse :
Kjøpte jeg like så godt helt nytt lager sett og skivesett bak.
Må først løsne en hinsides hardt sittende senter- mutter før jeg tar av bremsene. Medhjelper trykker av all makt pedalen inn mens jeg løsner med en kraft arm
Kan skrive under på at det var en kamp , satt sinnsykt !
Demonterer ene siden først slik at jeg kan sammenligne med den andre ved montering tilbake.
Får løst alt og skrur inn stemplet i caliperen slik at monteringen lettes. Henger caliperen opp med litt ståltråd slik at den ikke er i veien for videre arbeider
Ny og gammel skive
Renser navene og alle deler samt monterer nye lagre
Hubber , skiver og resten er renset fri for olje og smuss. Monterer deretter skivene på hubber med bolter satt inn med Lock-tite
Pusser også de helt nye Ferrodo Racing klossene lett med lit smergelpapir og monterer på tilhørende calipere etc
Jepp , der begynner jeg å bli fornøyd. Samme prosedyren gjøres på andre siden og til slutt trekkes de store senter-muttere med riktig moment type høyt 🙂
Så nå endelig ser jeg lyset i tunellen for disse bremsene fra helvete 🙂
Jippi , kanonvær ute og NY prøvetur.
Daaaahhhh !
Siden det ikke er greit å banne så skal jeg heller gjøre dette her :
“#&#&¤”¤&/#”¤%&# !!!!!
Skal dette aldri en ende ta ?
Det som skulle bli den første silkemyke og herlige testturen med forhåpentligvis muligheten til å gi litt gass uten at du rister av veien er nå redusert til en sporende og nervøs bil som ikke vet hvor den vil.
Det fant jeg ut skyldtes disse antikvitetene her :
Avon ACB 10 med teknologi fra 70 tallet spør du meg 🙂
Følg med , vil jeg noensinne få min første perfekte tur med denne galskapen ?
________________________________________________________________________
Nå har jeg jæklast med både ristende styring , skjelvende lagre , vibrerende skiver og engelsk produserte spindler med noko attåt .
Da måtte det jo bare selvfølgelig være noe mer 🙂
Etter å ha kjørt noen kilometer med disse Avon greiene her er jeg ikke imponert i det hele tatt av egenskapene disse dekkene har på vanlig gate asfalt.
De sporer , trekker og gir ordet nervøs bil helt ny mening.
Lurer på om noen som helst har god erfaring med slike dekk til vanlig gatebruk ?
Fant også ut at litt av ristingen som jeg nå følte bak skyldtes rimelig store skader på begge bak felgene :
Ser ut til at noe har en gang kilt seg mellom felgene og selve bakstussen ved akslingsendene ved caliperne.
Det har deformert felger slik at de er ikke engang i balanse med mer enn 100 + gram lodder etter balansering.
Høydekast i massevis og mere til gjør at her er det ingen annen vei enn å få tak i noe skikkelig så får hjem ett helt nytt sett med felger og CR500 dekk som skal være bra for disse kjerrene :
Digger disse lettvekts felgene som Caterham tok frem til R-utgavene. Rett og slett nydelige 🙂
Gammelt design møter nytt design :
Gleder meg til å få prøvd de nye dekkene 🙂
En annen liten sak som jeg fant ut litt mer om når jeg satt og ristet mellom løse tannstenger og diverse på tur var at disse her :
ikke er særlig komfortable for menn med mer enn gjennomsnitts magefett og alderdomstegn.
Men det fant jeg en fantastisk genial og enkel løsning på gjennom min geniale mor 🙂
Mer om litt….
______________________________________________________________________
Før jeg nå endelig kan ta denne makaløse maniken ut på veien og teste den skikkelig fant jeg tidligere ut at setet ikke ga særlig mye rom for komfort for meg.
Har nok noen velstands kilo for mye men hovedproblemet er ikke det , mer bredden over brystkassen og dermed tar setet skikkelig i hvor ribb-benene møter sidekantene i dette superduper Kevlar fantastico setet.
Etter å ha fundert godt å lenge på dette her ser jeg av noen mål at det egentlig er helt umulig for meg å sitte helt inn i setet da ribb benene mine ikke lar seg tvinge forbi dette målet her :
Etter masse googling ser jeg at dette er ett vanlig problem for oss , ikke superlettvektere .
Ser ut til at de fleste velger en løsning med annet sete . Kanskje er det eneste utvei ?
Frem med verktøyet og etter litt banning er setet ute.
Er visst ganske ettertraktede disse her siden de er i Kevlar og gud vet ikke hva. Dyre er dem uansett 🙂
Siden flere av mine venner har Caterham låner jeg kjapt inn ett annet sete for å se på mulighetene for litt Luxus for mine edlere deler.
Mitt første inntrykk er at ja , det er mer komfort å hente , i hvert fall ser det slik ut visuelt , mitt andre inntrykk er at det nye setet er jo ufattelig tungt ifht. det Kevlar setet jeg har nå.
Jeg hadde vekten fremme og husker jeg ikke feil så veier mitt Kevlar sete m / understell ikke mer enn selve understellet til det andre setet. Hmm 🙁
Raskere enn Fantomet som går skrur jeg nå det nye setet inn og gleder meg til reneste kinostol opplevelsen :
Men neida. Da sitter jeg plutselig veldig høyt og enda nærmere rattet noe jeg absolutt ikke vil..
Det ser rett og slett ikke helt riktig ut heller med ett komfort sete nedi den R- sittebrønnen.
Får litt sånn sofa-hjørne følelse her nå jeg..uff.
“%##&&##”¤& arghhh !
Hvorfor meg , kan det ikke være en eneste ting som skal funke for meg på denne haugen ?
Så , mer smidig enn skyggen til ånden som går entrer plutselig min mor garasjen , titter litt på det som skjer og sier : ” skru inn det andre setet igjen. Som en liten skolegutt gjør jeg da det og min mor , på 76 år , entrer da kupeen og siger ned i setet og sier : ” det passer jo for meg “..
Akkurat da vet jeg ikke om jeg skal grine eller le men biter det i meg og sier ; ” skal jeg ringe Falk for å heise deg ut ” , bare som en liten hevn.
Min mor tvinger meg ned i setet etterpå og kommanderer ; ” sitt sånn , flytt sånn og vri sånn “.
Etter 5 minutter med ett målebånd fra sikkert 1920 tallet forsvinner hun ut døren og sier :
” Ta ett bilde av stoffet i setet og så må vi ut og handle stoff ”
Gud hjelpe meg , har det klikka så fælt for kjerringen nå ?
Etter 2 dagers venting i spenning entret spøkelse på nytt mitt garasjegulv.
Vipper elegant ut dette her på panseret mitt :
WTF , for å bruke New-fashion slang 🙂
Denne kontraksjonen her inneholder alt som skal til for å løse mine problemer.
Det er enkelt og greit en liten , skal vi kalle det en miniatyr sovepose som kan fylles finurlig inni i separate små rom med vattert materiale.
Her er den montert i setet :
Festet med borrelås striper og 2 små herlige snorer øverst gjennom hullene der hvor selene går.
Etter 5 minutter med fylling på strategiske plasser inni smyger jeg nedi setet og voila nå passer setet PERFEKT for meg 🙂
Løsningen var jo genial enkel , nemlig å fore ut litt slik at ribb benene ikke tok i kantene. Jeg sitter fremdeles mer enn godt nok som støpt men uten å bli torpedert i brystkassen i hver sving.
Hvem hadde trodd at ett slikt komplisert problem kunne løses så enkelt ?
Nå har jeg ikke bare kule racing seter men jeg har seter som veier en brøkdel av komfort-sofaen jeg vurderte.
Alt er mulig , det sier min mor 🙂
Følg med på neste runde i denne thrilleren….
________________________________________________________________________
JIPPI !
Endelig en kjekk liten tur i solen og alt fungerte sånn noenlunde 🙂
Bremsene er så bra at jeg henger i selene ved harde nedbremsinger og de nye CR 500 dekkene er rimelig heftige på grep.
De gamle ACB10 dekkene var reneste sklibrettene i forhold til disse mer moderne sekkene som Caterham har valgt til disse modellene.
Når det gjelder ren motorkraft kan jeg bare si en ting : WOW !
Ikke ofte jeg føler meg helt tilsidesatt av en bil men det gjør denne kjerren her.
Uttrykket ; kjemperask får en helt ny mening.
Vil heller bruke rakett rask jeg 🙂
Draget oppover i turtallet er hinsides og selv om jeg ikke har vært oppe i mer enn 6000 rpm på denne turen er det sinnsykt å kjenne hvordan lav vekt er rene trylleformelen for adrenalin kick !
Eneste jeg i farten savnet var at denne dingsen her
skal gi meg en haug med små LED`s etter som hvor høyt jeg er oppe i turtallet.
Så ingen lysende små greier jeg så det må jeg finne ut av.
Kanskje var det rett og slett og at jeg ikke ” turte ” å dra så mye turtall at de ikke viste , ikke vet jeg 🙂
Ellers må jeg jo si at alt jeg til nå har lest meg frem til om ren og skjær villskap i disse R-modellene stemmer til punkt og prikke.
Dette er en bil som krever respekt og gir du den ikke det så får du svi. Blir nok lenge til at jeg kommer meg over dette første sjokket av det reneste fyrverkeriet når en trykker på gassen.
Når en sitter på pilotplassen i en R 400 så ser de fleste andre bilister rett så kjedelige ut 🙂
Ett par tre små detaljer skal jeg nå videre titte litt på så følg med på fortsettelsen som kommer snarlig 🙂
_______________________________________________________________________Etter de foskjellige opplevelsene med både det ene og det andre på kjerren har jeg nå bestemt meg for å sjekke ut mer på bilen , bare for sikkerhets skyld.
Ble fortalt at registerreim og slikt var nylig byttet så da sjekker jeg først ut det.
Av med litt deksler og tilgang til selve reim og strammer.
OH DU HELLIGE JUL !
Reimen er jo totalt løst og slakk 🙁
Noen må fortelle meg betydningen av nylig skiftet for dette var skuffende.
Her kan du se på selve strammeren hvor mye som måtte til for at reimen får korrekt forspenn :
En ser hvor skruen stod før og utfallet av slik slakk rem vil jeg ikke engang tørre å tenke på. Ett maga havari stod og ventet i kø her , så enkelt er det.
Nei fydda , slik vil jeg ikke ha det.
Ser også at reimen faktisk er for smal også. Den skal være 3 mm bredere etter boken.
Får hjem ett nytt sett med reim og strammer :
Da settet er for en VVT motor følger det en ekstra reim med men den skal jeg ikke bruke.
Har også handlet inn denne godsaken , ett nedre reimhjul til en R 500.
Grunnen til det ser du her :
Mye lettere og kan ikke slites i stykker i vulkaniseringen siden det er i ett massivt stykke.
Motoren blir mer turtallsvillig og det er jo bare ett pluss 🙂
Sjekker merking oppe og nede på drev :
Løsner nedre hjuls mutter FØR jeg tar av reimene. Låser av svinghjulet med ett kraftig skrujern:
Etterpå er det bare å løsne dynamo og ta bort drivreimer til tørrsump pumpe og dynamo :
Sjekker reimene og de ser faktisk ut som om de er så godt som nye :
Løsne strammer til reg-reim og av med disse delene :
Sammenligner gammel reg-reim og ny.
Ser at den gamle ( nederste ) har rett lengde men feil bredde.
Strammere ser like ut :
Sjekker vannpumpen og den ser ny ut og det er bra.
På med litt låse væske på skruer og monterer så ny reg-reim korrekt :
På med deksel og noterer ned km stand slik at det er loggført for fremtidig referanse.
Ser samtidig at denne slangen her er litt dårlig så skifte den med en ny :
Vil ta ett fullt oljeskift med filter men jeg er i gang og det er flere plasser en må tømme ut olje og rense deksler etc :
Bunnpluggen så perfekt ren ut så det likte jeg 🙂
Nytt filter skal inn :
Følger Caterhams spesifikke prosedyre på alle punkter også ved fylling og peiling av olje ved oppstart.
Veldig viktig slik at jeg får presist det antall liter motoren skal ha med dette spesielle oljesystemet.
Skifter også all frost / kjølevæske og bytter elendig møkkapakning med skikkelig nylon
Neste trinn er å synkronisere rulle-spjeldene samt kontrollere ventil klaringer.
Følg med på det ved neste oppdatering 🙂
_____________________________________________________________________
Denne motoren har noen ultra kule rullespjeld som er med på å skape den fenomenale høye litereffekten de er kjent for.
Av og til må de sjekkes for synkronisering og jeg ser at de er en ørliten forskjell i høyde på åpningen til fremre og bakre spjeld :
Det gjøres med hjelp av en juster skrue og ett måleinstrument som måler hvor mye luft som passerer ved hvert spjeld.
Etterpå er det på med de stilige luft traktene , bakplate og sensor samt til slutt selve luftfilteret :
Nydelig , rett og slett nydelig 🙂
Under her jobber ventilene :
Nå skal jeg sjekke ventilklaringer og loggføre dem for fremtidig referanse :
Klaringene var kanonbra så da er den ute av verden 🙂
Ny pakning , renset ventildeksel og på med ventildekslet igjen :
Har akkurat tid til å montere disse små Carbon-winglets som jeg fikk :
Deres oppgave er å lede luften mer effektivt forbi opphengs arm og lykteholder.
Ser på aerodynamiske tester på nett at de faktisk har mål og mening selv om de ser små ut 🙂
Resultatet :
Ser meg fornøyd med å ha sikret meg for kjedelige hendelser som register reim katastrofe eller annet skummelt 🙂
I neste oppdatering gjør jeg kjerren klar for bane så følg med.
______________________________________________________________________
Alle gutters drøm er å teste doningen på bane.
Hva kan vel være mer riktig enn å utforske denne vanvittige bilen på nettopp bane. Det er jo tross alt der hvor genene til denne bilen kommer fra.
Spørsmålet er vel heller om jeg pyser ut og virkelig TØR kjøre maks av hva denne bilen tilbyr.
Men før jeg gjør det vil jeg forsikre meg om at bilen er 100 % trygg og klar.
Har nå som dere har sett ordnet masse bremser , spindler , styring , dekk , felger og vet ikke hva.
Da er det sikkerhetsmessige tatt hånd om så jeg skal prøve meg først på å ordne til lyddemperen slik at jeg holder meg under de tillatte 100 db for Rudskogen og kjøring der.
Har merket at det er ett sinnsykt brøl fra den når jeg kjører så jeg mistenker at noe er litt feil inni demperen.
Skrur den kjapt av bilen og demonterer den med noe få skruer :
Noen små skruer til og vips er innmaten klar for inspeksjon :
Hm , her manglet det litt av både det ene og det andre 🙂
Ikke rart jeg blir døv av å kjøre denne saken..
Har fått ordnet meg ett såkalt ” repack ” kit til demperen :
Består av noe ubestemmelig hvitt , litt stålull og noe plastikk vrap lignende greier.
Titter litt på bruksanvisningen og skrider til verket :
Stålullen skal først tvinnes på og alt må brukes står det. Den skal være første barriere slik at ikke trykket bare slenger ut det hvite materialet som jeg mistenker er noe fiber el lign.
Så skal det hvite legges ut som en tynn matte og rulles utpå selve stålullen :
Velger å gjøre dette ute slik at jeg ikke ender opp med å klø meg i hjel inne når dette fyker rundtomkring ved montering.
Ferdig resultat med plastikk vrappingen på for å forenkle arbeidet med å tre hylsen over til slutt :
Tilbake på bilen :
Kjapp liten prøvetur og måleren viser nå bare 92db.
Rett og slett fantastiskt !
Neste på programmet er høydejustering og det har jeg tenkt å gjøre ganske så enkelt med dette her :
Bruker også litt mer enn 90 kg av dette her for å simulere vekten av pilot og hjelm slik at høydene blir riktige med meg i.
Måler og styrer på med enkle skisser slik at jeg ikke forvirrer meg selv 🙂
Justerer både fremme og bak til jeg er fornøyd :
Kobler opp en slik dings fo rå kunne se helt konkret forskjellene mens jeg justerer :
Nå er jeg fornøyd med målene og R-dekkene kan glede seg til å jobbe med mer riktige vekter :
Neste er å sjekke spissingen og jeg bruker en urgammel metode jeg alltid har brukt på alle mine entusiast kjøretøyer :
Ikke så high-tech men fungerer utmerket for den glade amatør . Merker berøringspunkter på fiskesnøret :
Bruker forskjeller mellom trådenes berøringspunkter på dekkene for å lese av spissingen i mm.
Trådene på hver side går gjennom senter på hjulene via festepunkter på vanlige garasjebukker :
Etter litt måling frem og tilbake :
Synes jeg at tallene stemmer greit og jeg strammer mutterne på endeleddene for siste gang 🙂
Bilen inn i hengeren og alt er klappet og klart til første forsøk på banekjøring med denne viltre krabaten .
Følg med å se hvordan det gikk 🙂
_________________________________________________________________
Da har jeg fått min første erfaring med 400`en på en skikkelig racerbane , nemlig Rudskogen raceway :
Litt skummelt da det er første gang jeg kjører på den nye Rudskogen med den beryktede Angsten og mere til.
Bilen rulles ut av den kjekke spesial lagde tilhengeren som også rommer ekstra dekk , bensin etc :
Lufttrykk er sjekket , olje ok , bensin er fylt så da er det inn i teknisk kontroll som går som en drøm uten anmerkning :
( junior følger nøye med ) 🙂
Da er det bare å kjøre og her kan du få ett lite innblikk i hvordan det er å sitte bak rattet underveis :
Wow , wow , wow , det er alt jeg kan si etter disse første rundene i denne helt sinnsyke bilen.
En ting er klinkende klart og det er at jeg overhodet ikke var forberedt på hvor rask denne bilen er rett ut fra fabrikken.
Jeg setter meg inn , strekker opp firepunkts selene , tar på hjelmen varmkjører en runde og tråkker til , NOT , for det tør jeg simpelthen bare ikke.
Blir rett og slett skremt når jeg tråkker til så det tar meg nesten hele dagen på banen for å manne meg opp til å kjøre med mer enn halv gass.
Angsten gir meg STOR angst og på langsletten ligger jeg i dyst med selv GT 3 og andre ville biler og det er skremmende nok i seg selv.
Hjelpe meg hvor det drar av i vei og hjelpe meg hvor lett kjørt men samtidig fryktinngytende denne Caterham R 400`en er.
Wow , mitt inntrykk etter haugevis av runder er at jeg trenger masse mer enn haugevis av runder før jeg kan begynne å vurdere å kjøre maksimalt av hva denne kjerren er i stand til.
Glemte helt å ta noen tider ( ikke at det var poenget heller ) men fikk stukket en lapp i neven av en som hadde gjort det og en runde ble visst unnagjort på 1.38.6 min. Hva det betyr vet ikke jeg men for meg føltes det mer enn nok raskt 🙂
Bilen gikk perfekt og alt jeg trengte var å sjekke hjul bolter , olje og fylle bensin.
Snakk om morsom og lærerik dag 🙂
______________________________________________________________________________________________________________________
Da jeg liker å ha ett allsidig kjøretøy liker jeg å utfordre meg selv på de aktiviteter jeg får tid til.
Alt som handler om bil og ratt er gøy men spesielt gøy er det å kjøre bilen. Det er jo det bilene er lagd for 🙂
Autoslalom er artig å delta på så hvorfor ikke prøve kjerren på noe slikt :
Ser litt forvirrende ut med det er litt system i sakene på disse løypene.
Vi sjekker inn på teknisk kontroll og deretter går vi gjennom løypetraseen for å prøve å vurdere hvordan vi skal angripe løypen 🙂
Da står bilen klar sammen med andre ivrige biler :
Førermøte avholdes :
Da er det bare gassen i bunn og det kan du titte på her :
Ble suksess det med 1 og 2 plass i klassen 🙂
Jeg må si jeg liker allsidigheten til denne viltre krabaten av en bil.
Ene dagen kan jeg kjøre til stranden og handle meg en is , neste dg dra på langtur for så kjøre på bane eller autoslalom 🙂
Kan man egentlig ønske seg mer av en bil ?
________________________________________________________________
For meg så er ett kjøretøy noe som jeg ønsker å få mest mulig uttelling for og jo større allsidighet i bilen jo mer praktisk og brukbar blir den.
Både som teknisk interessert men gleden over å kjøre doningen er vel så viktig.
Derfor var det ikke vanskelig å bestemme seg da en kompis nevnte at det var mulig å prøve seg på Street legal dragracing , denne gangen i Valle.
Koblet tilhengeren og dro i vei i nydelig norsk natur :
Ganske spesielt å dra fra det varme lavlandet på Jæren til dette her over Suleskard :
Folk gikk til og med på ski der oppe , i midten av Juni !
Vel , her har vi ankommet ett flott anlegg for dragracing i Setesdalen :
Teknisk innsjekk gikk som smurt helt uten noen mangler eller noe annet tull.
Ser at på dragracingen er det utrolig mye forberedelser på deltakernes biler.
Her er mine , sjekke mutterne på hjulene 🙂
Da var det klart !
Herlig å kunne dra på treff med den spesial lagde hengeren som rommer alt jeg trenger til bilen.
Når junior er med på turen er det også greit å kunne ta bilen på henger slik at vi kan nyte turen istedenfor å skrike til hverandre underveis i toppløs bil 🙂
Når jeg kommer opp på startplaten blir det litt skummelt. Masse spesial preparerte kjerrer med bakhjul bredere enn hele chassiet mitt 🙂
Litt uvant å stå på en slik preparert startplate så vet ikke helt hvor mye grep jeg har. Blir litt prøving og feiling og finner ut at jeg spinner hele første og litt andre gir nesten samme hvilken teknikk jeg bruker.
For mye gass og det blir bare hjulspinn , for lite og bilen står så godt som i ro før rpm nålen passerer 5000 rpm.
Bare å prøve det og her kan du henge med på det draget som ga best tid denne dagen :
Det stod på tid tavlen at jeg tilbakela 201 meter på 8.0 sekunder med 143 km / t ved passering av målstreken-
Til å være første gangen ble jeg skikkelig imponert , igjen , av denne herlige krabaten av en bil 🙂
Første gir tomt og så kommer DET draget i 2dre og 3dje. Rett og slett imponerende synes jeg.
Absolutt INGEN feilslag eller noen andre defekter som resultat . Bilen bare går og går og virker som den trives bare mer og mer desto hardere du TØR kjøre den.
Jeg må si at når jeg kjøpte denne kjerren var jeg veldig usikker på om den ville være allsidig nok for mine ønsker.
Det har jeg nå fått ettertrykkelig bevist at den er.
Ene dagen henter jeg is på kiosken , neste kjører jeg på bane med de store gutta , så funker den super på Autoslalom for så race som en gal på stripen.
En vidunderlig bil i en komplett pakke med kjøreglede og gøy 🙂
____________________________________________________________