Boltsirkel forandring på stikk-aksling
På ett prosjekt jeg var involvert i kom en ut for problemet med feil boltsirkel på stikkakslinger bak ifht hjul og boltsirkel en ville benytte.
Stikkakslingen så slik ut før modifiseringsarbeidet begynte:
Her ser en fremre nav med sine 4 huller , lik det vi vil ha mens stikkakslingens 5 huller på helt annerledes boltsirkel.
Hmmm, dette må vi jo kunne gjøre noe med eller ?
ok , planen er lagt så la oss skride til verket.
Først måler jeg opp og kontrollerer hvor presise akslingene er maskinert fra fabrikk / er idag etter mange års bruk.
Bittelitt kast i form av noen få hundredeler er jo ikke så gale.
Her er mitt første trinn , dreie noen innpress emner
Som jeg igjen skal presse inn i akslingenes gamle bolthuller
Når de er presset inn fyrer jeg igang Tig èn og begynner arbeidet med å sveise dem inn
Dette ble jo ganske greit :
Da bærer det inn i dreiebenken igjen for litt maskinering
Både fremside , bakside og senteret får gjennomgå og vi skal se senere hvorfor…
Jeg har nå montert akslingen i en chuck til dreiebenken og montert den hengende utover fresebordet , svingt hodet til fresen over og sentrerer med en klokke over det maskinerte senteret.
Nå kan jeg bare frese ut den nye 4-hullige boltsirkelen..
Til slutt legger jeg noen grader ved hullenes innganger
Siste trinn er å sjekke alle flater i dreiebenken for å kontrollere at alt er riktig og etterpå presser jeg inn pinnboltene som skal feste hjulene og
da er jeg i mål med å konvertere ifra 5 hull til 4 hull 🙂
EBB TECH kan være behjelpelig med ett variert utvalg av maskinerings tilbud og lurer du på noe så ta gjerne kontakt:)