BMW M50 toppoverhaling
EBB TECH utfører masse forskjellige arbeider for BMW entusiaster landet rundt.
Det går i helville sugemotorer , kompressormotorer , turbomotorer og selvfølgelig helt originale motorer.
Noen er bare i behov av en helt ordinær overhaling for videre bruk i sin entusiastbil.
BMW sine rekkeseksere kommer mange variasjoner og M50 er en av dem.
EBB hjelper mange med slike.
La oss ta en kjapp titt på en klassisk gjennomgang på en slik.
Masse skitt , olje og forbrenningsrester er helt vanlig.
Disse toppene opplever ofte topp-pakningslekkasjer og noen sprekker også ut ifra eksosventilområdet og til kjølekappen.
Begynner med å demontere toppen , tar ut ventilen som sitter i dekkplanet først slik at den ikke glemmes når toppens skal inn i vaskeren og alle arbeidene går i gang.
Når ventiler og alt er ute er det lett å se at denne toppen sliter med ventilseter som lekker og ventiler som lekker enda mer pga dårlige overflater etter mange tusenvis av kjørte km :
Selve toppen går inni delevaskeren , renses uhyggelig godt for gammel skitt og urenheter hvor den deretter blir trykktestet. Er den sprekkfri vil jeg jobbe videre med den og vår var det så da fortsetter jobben.
Ventilstyringene i vår topp er godkjent for videre bruk så da begynner jobben med selve ventilene.
De renses , sjekkes for skader og sprekker og vi sliper inn nye anleggsflater på selve ventilhodet slik at det igjen blir tett mot setene :
Vi ser tydeligvis forskjell på ventilen til venstre som nå er slipt mens den til høyre enda har sine sår og groper i anleggsflaten.
Ventilene blir tilpasset ventilsetene og vi sjekker med innlslip med pasta og får anvisning på om det er tett med den grå streken rundt selve seteanlegget :
Ventilenes stem-høyde korrigeres så etterpå med denne fiksturen og ved avsliping av stemmens ende :
Alle de nyslipte og korrigerte ventilene er nå klar til dyst igjen :
Så skal toppen planslipes og det gjøres i planslipemaskinen som kan slipe til hvilket som helst finishkrav som behøvs :
Vi ser at her mangler det enda litt for at toppen er helt plan uten gamle spor og lign etter pakning eller skjevhet.
Nå er toppen ferdig planslipt etter krav til overflatefinish og vi runder av huller etc :
Der var den klar for siste vasken i EBB`s vidundermaskin :
Monteringen kan begynne med nye ventiltetninger og trykk-kontrollerte ventilfjærer samt ventilen i dekkplanet monteres nå tilbake :
Litt dandering med nyslipte ventiler :
Og til slutt blir det slik med ett nærbilde :
klar til levering til kunden :
Dette var bare en kjapp gjennomgang av en standard overhaling.
EBB TECH leverer alt ifra dette til 1000 hk + topplokk / motorer for disse her 🙂
Skulle du ha behov for arbeider på din BMW så ta gjerne kontakt for pristilbud / info.