BMW M3 motor med “super-byggers” reparasjon.
Ikke så rent få BMW kreasjoner ligger på benken hos EBB TECH i løpet av ett år.
Noen skal bare ha seg en liten sjekk på toppen sin.
Andre skal ha ett veivparti balansert mens flere og flere ønsker hele motorbygg.
For en tid tilbake ordnet jeg ett komplett motorbygg til en hyggelig entusiast i Bergen med sin M3 motor. Den fikk en full gjennomgang med nye komponenter , sterkere sådan , modifisert topp og blokk , balansert veivparti og masse mer hyggelig.
Slik så det blant annet ut med spesielle tetningsringer mellom topp og blokk :
Motoren ble levert ut , kunden monterte i bil , den ble bremset til tjoheisann masse ompa ompa og kunden var happy og glad.
Etter han hadde anvendt motoren litt kom jeg i prat med ham og noe annet og det eneste var vel at han hadde muligens glemt å etter kontrollere momentet på de nye forsterkede ” studsene ” som holder toppen fast.
Han skulle da selv gjøre dette snarligst.
Demonteringen av kam huset gikk greit. men han var litt uheldig når han skulle dra ned en kam-bukk og dessverre ødela bukken og kam huset. Han fikk en skade og på en kam aksling i samme slengen så han måtte til med ett annet kam hus med bukker og ett par nye kammer.
Når han etterpå skulle sjekke ventilklaringer var de med de nye kammene litt ” tight” så han ringte meg og spurte om hva han måtte gjøre for å få dem riktige. Vi gikk gjennom prosedyren og han spurte om jeg hadde tid til å gjøre dette for ham da han selv manglet tid og evne.
Det hadde jeg ikke der og da men kunne klare det om ikke så lenge..
Han hadde litt dårlig tid så han fikk tak i en ” super-bygger ” , fra Askøy utenfor Bergen hvis jeg ikke husker feil , som skulle fikse dette for ham. Så startet en mindre trivelig erfaring for entusiasten.
” Super-byggeren ” ringte eieren etter noen uker og sa at det ikke lot seg gjøre å få riktige ventilklaringer og motoren hadde nå for store klaringer men ” super-byggeren ” visste ikke hvorfor det var sånn..
Eieren stusset litt men hentet motoren og ringte meg på ny og jeg sa : ” få den ned , så ser vi på det ”
Vi ble enige om at jeg bare skulle sjekke toppen og klaringer først å så se hva som eventuelt kom ut ifra det. Det ble både det ene og det andre kan du trygt si :
( Her er motoren ankommet :
Jeg ser ikke umiddelbart noen særskilte problemer så jeg begynner å demontere noen eksterne komponenter først og kjapt kommer det første mysteriet.
Etter å ha demontert bort lokket for oljefilter beholder så kan jeg skimte noe nedi oljefilter beholderen men hva er det mon tro ?
Ett svært flak med ett eller annet :
Kjapp tlf til kunden og han skjønner ingenting av dette her da motoren ble avlevert med oljefilter i..
Neste er av med ventildeksel og jeg ser at den ene kam akslingen er ute og noen shims kopper mangler shims.
Tar ut og begynner systematiseringen av løftekopper og skimter noe som jeg ikke ennå aner omfanget av :
Altså , ” super-byggeren ” skulle bare justere ventilklaringene ifølge eier av motoren. Noen som med letthet kan gjøres ved å benytte de korrekte shims-tykkelsene for å oppnå riktige ventilklaringene
Du trenger litt følerblader , litt shims og litt tålmodighet så blir det bra. Jeg aner allerede nå at her er det ugler i mosen.. Tar bilde av denne ventilen her , hvor en tydelig kan se at ventilstammens topp ikke er flat og parallell :
Sender bildet til kunden og informerer ham om at vi må nok demontere både kam hus og annet da jeg mistenker alt annet enn riktig arbeider er utført her.
Ser en nærmere etter oppdager en kjapt at her har noen vært i gang med noe som ikke skal gjøres.
Hva det er skal vi titte litt nærmere på.
Etter litt mer sjekk er det tydelig at flere av ventilene ser ut som dette her på toppen :
Når kam huset er tatt av er det mye lettere å se hva som har skjedd her :
” Super-byggeren” har rett og slett ikke fått klaringer til å stemme ( med eller uten shims ) så han har dermed gyvet løs med ett eller annet slipe maskineri for å slipe ned høyden på ventilene , MENS de sitter i toppen med kam huset ennå montert !!
Det kan foreløpig bekreftes ved at jeg ser masse slipespon både løst og fast oppå kam hus og selve toppen :
Velger å finne frem en linjal for å få sett på hvor gale dette er før jeg tar av toppen :
Eller som du kan se her også :
WOW , o du hellig ku , sier bare jeg.
Hvordan er det mulig å få til noe slikt for så gi motoren tilbake til kunden med tilbakemelding : ” jeg vet ikke helt hvorfor det er slik ” ?
Toppen demonteres av blokken og på arbeidsbenken kan jeg rett og slett grave ut spon fra områder rundt ventilene etter ” super-byggerens ” herjinger
Hvem ved sine fulle fem gjør noe slikt for å justere ventiler ? Her er noen bilder av ventilenes topp slik de så ut etter arbeidene hans :
Ut med ventilene og en nærmere titt avslører bedrøveligheten :
Litt høyde forskjell og for ikke snakke om skjevt slipt !
Her snakker vi ikke tiendeler , heller mange mm som supermannen har klemmet til med..
For en tragedie og for ett slett arbeid av en person som kaller seg motorbygger.
Rett og slett ufattelig spør du meg.
Kunden mottar dokumentasjonen og blir rett og slett deppa og oppgitt over hva han ser.
Jeg anbefaler en total strip-down av hele motoren da jeg er redd for at med så mye spon i kam hus og topp er det samme som masse spon nede i veivpartiet og det hele.
Vi blir enige om å gjøre det og jeg skrider til verket med først å demontere hele veivpartiet og sjekker ut alle komponentene. Nede i bunnpannen ser jeg kjapt at jeg fikk rett , masse magnetisk pulver som følge av det fantastiske arbeidet med sliperen :
Stempler og andre komponenter ser ut til å ha overlevd. Men så har sannsynligvis motoren kun vært tørnet for hånd under disse ” arbeidene ” og godt er det.
Lagrene er det litt rusk i så de må jeg skifte for å kunne sikre kvaliteten på oppbyggingen. Toppen demonteres også helt , vaskes og sorteres på benken etterpå :
Når jeg er ferdig er både bunnpanne , blokk og alle de andre komponentene skinnende rene og klar for kontroll / montering :
Selve monteringen kan gjøres når alle detaljer er klargjort / maskinert osv. Lagre er nye og plassert :
Klaringer kontrollmåles siste gang med plastikk-tråd :
Endeklaring måles og godkjennes :
Råder med stempler monteres korrekt og klaringer sjekkes :
Øvrige komponenter i blokken sjekket ut og monteres :
Nye ( brukte ) ventiler poleres og slipes til med riktige vinkler :
Nye ventiler høyde korrigeres etter setearbeider og det gjøres RIKTIG med KORREKT verktøy :
Toppen har fått en gjennomgang med nødvendige arbeider :
Monterer toppen med nye tetninger etc :
Ingenting blir overlatt tilfeldighetene her i gården 🙂
Toppen er så klar for montering på blokk :
De spesielle tetningsringene mellom topp og blokk blir montert med tilhørende spesial topp pakning :
Toppen er på og jeg kan nå montere inn kam akslinger etc :
Toppen er grov shimset før montering så jeg dropper inn de merkede løftekoppene i sitt respektive hull :
Inn med de nye kam akslingene :
Etter siste shims justering er ferdig skal de nye kam akslingene times inn etter spesiell prosedyre og jeg finner ekte øvre dødpunkt , kontrollerer merking mot veiv og timer inn kammene etter angitte spesifikasjoner fra produsent : (Det er EBB TECH modifiserte kamhjul på denne motoren her )
Denne kjører uten Vanos -system så bare på med deksel og siste sjekk før toppdekselet skrues på :
Så her er den ferdig for avhenting i sammen med en annen kundemotor som er klar fra EBB TECH.
Nå er motoren bygget OG justert slik den skal være , UTEN bruk av merkelige slipemaskiner eller andre besynderlige måter å jobbe på.
Dette amatørmessige arbeidet fra denne ” motorbyggeren ” kostet eieren adskillig med kroner og ergrelse så kanskje det kan være lurt å vite litt mer om hvem du velger å levere DIN motor til.
Skulle du være i behov av noe arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.