BMW M3 – 2,3L – S14 motorbygg.
EBB har mange oppdrag for BMW entusiaster.
Noen er ” over the hill ” ville løpsmotorer mens andre er helt ordinære overhalinger på motorer som kunden vil nyte i sin entusiastbil.
2,3 liter 4 sylinder S14 motoren har alltid vært en av mine favoritter. En godt designet og effektiv motor for skikkelig gøy med bil og ratt.
Her om dagen ville en kunde få litt mer liv og sjel i nettopp en slik M3 motor.
Kunden ville ha en full gjennomgang med litt skifte av slitekomponenter samt han ønsket å få en rehabilitering av motorens ytre samtidig. Alltid kjekt å ha en motor som både går greit og som ser bra ut 🙂
Her er motoren og hvordan den så ut når den ankom :
Titter vi litt nærmere skjønner en godt at kunden vil friske opp eksteriøret 🙂
Den ser rett og slett litt ” trist ” ut. Mistet litt av sin tidligere glans 🙁
EBB skal hjelpe denne lille metall klumpen og vekke den til live igjen så jeg begynner demonteringen av motoren.
Det meste ser trist og slitt ut..
Eksteriør detaljer er demontert så da skal vi inn i motoren , under dette slitte ventildekslet her :
Like skitten utenpå som inni ser det ut til :
Huff a meg så det ser ut inni der og bunnpanna har masse slam og graps .
Blir litt av hvert på gulvet ettersom arbeidene skrider frem :
Får tatt ut litt av hvert ifra blokken og her er noe merkelig. Shimset til oljepumpehuset har blitt helt krøll og stykker mangler :
Fant noen av bitene nedi i selve bunnpannen :
Veiv , råder og stempler er nå ute :
Etter litt utmåling ser jeg at vi kan bruke videre stempler , råder og veiven.
Komponentene går inn i sitt prosjekt skap etter vask :
En lett honing i blokken og utsjekk av stempler så blir den biten grei.
Blokken skal plan slipes til slutt og det må gjøres med front deksel på for å få like høyder etterpå.
Det er veldig lite som tas av men det er greit å sikre lik høyde på disse 2 deler slik at det ikke lekker pga høydeforskjell etterpå 🙂
Oljepumpen får sin sjekk og må skrotes. Den nye monteres så med spesial fett slik at drevene kjapt bygger trykk og jeg sikrer at det ikke er noe muffens som kan lage problemer med motorbygget. Selv om pumpen er ny.
Veivpartiet balanserer jeg til en skikkelig god toleranse. Her er jeg i gang med å vekt justere råder og stempler. Var mer enn 12 gram forskjell mellom tyngste og lettest stempel / råde kombinasjon og det er for mye.
Svinghjulet skal også være med i balanserings prosessen men det må ordnes til litt først.
Det er slitt i overflaten med tydelige tegn på varmgang tidligere.
Styrepinner satt sinnsykt godt så både varme og trekkere måtte jobbe godt før dem var ute :
Inn i plansliperen og her kan du se hvordan selve trykkflatens areal ligger dypere nede enn resten av flaten :
Etter planslip er det inn med styrepinner igjen og resultatet er jo riktig så bra 🙂
Før og etter sier jo litt :
Veiven , remhjul , svinghjul og trykkplate blir så korrigert i balanserings maskinen til min ønskede kvalitet som er Race-spec enkelt og greit.
Nye lagre blir montert og alle klaringer blir først målt opp med mikrometer og en siste sjekk med måletråd :
Veiven oljes , legges i og jeg sjekker endeklaringen med mikrometer klokke :
Stempelfjærer tilpasses for hver sylinder samt monteres på respektive stempler :
Rådelagre måles ut på samme måte som ramme lagre :
Så går det slag i slag med nye komponenter som kjeder , strammere , sim-ringer som alle skal på plass i blokken :
Delene ser litt bedre ut nå med pulverlakkerte detaljer som jeg utfører til slike prosjekter hvor finish er en del av jobben :
Til slutt på med bunnpannen og de siste interne delene. Alt selvfølgelig glitrende rent og pent 🙂
Her er det klart for toppen
Toppen har også fått en liten gjennomgang.
Ventiler har gått fra fælt til fint :
Toppen er renset , trykktestet , styringer målt ut til å være bra så i bunn og grunn bare behov for litt rehabilitering.
Jeg matcher seter mot nyslipte ventiler. shimser til rette klaringer og plan sliper samt sjekker fjærtrykk og monterer nye ventil tetninger :
Før og etter 🙂
Da er toppen klar til å bli montert på blokken :
Er litt dill og deler som skal på plass før topp og blokk atter en gang er sammen :
Sjekker merkene på det ny-pulver lakkerte rem hjulet i front og mot kam akslinger :
Blir en egen , nesten julaften lignende stemning med fine nye deler som skrus på plass 🙂
Prikken over I-en er det renoverte ventil dekselet jeg har mekket for kunden. Først renset , så pulverlakkert og til slutt maskinert.
Samme med plenum som jeg også har restaurert for ham :
Kjekt å ha på en nybygd motor.
Til og med eksos manifolden har jeg ordnet til for ham :
La oss til slutt ta noen før og etter bilder som viser hvor hyggelig det nå er med en slik motor i motorrommet 🙂
Så , da kan endelig en spent BMW entusiast hente sin restaurerte motor og jeg tipper det vil se enda finere ut nå når panseret åpnes :
EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til med herlig prosjekt 🙂
Skulle du ha behov for noe motorarbeider med din BMW ta gjerne kontakt for pris / levering.