BMW M3 – 2,3L – S14 motorbygg.

[ 9 august 2015 ]

EBB har mange oppdrag for BMW entusiaster.

Noen er ” over the hill ” ville løpsmotorer mens andre er helt ordinære overhalinger på motorer som kunden vil nyte i sin entusiastbil.

2,3 liter 4 sylinder S14 motoren har alltid vært en av mine favoritter. En godt designet og effektiv motor for skikkelig gøy med bil og ratt.

Her om dagen ville en kunde få litt mer liv og sjel i nettopp en slik M3 motor.

Kunden ville ha en full gjennomgang med litt skifte av slitekomponenter samt han ønsket å få en rehabilitering av motorens ytre samtidig. Alltid kjekt å ha en motor som både går greit og som ser bra ut 🙂

Her er motoren og hvordan den så ut når den ankom :

P1490795 P1490794

Titter vi litt nærmere skjønner en godt at kunden vil friske opp eksteriøret 🙂

P1490799 P1490800 P1490802 P1490805

Den ser rett og slett litt ” trist ” ut. Mistet litt av sin tidligere glans 🙁

EBB skal hjelpe denne lille metall klumpen og vekke den til live igjen så jeg begynner demonteringen av motoren.

P1490810 P1490812P1490813 P1490829

Det meste ser trist og slitt ut..

Eksteriør detaljer  er demontert så da skal vi inn i motoren , under dette slitte ventildekslet her :

P1490830

Like skitten utenpå som inni ser det ut til :

P1490853 P1490851P1490854 P1490857

Huff a meg så det ser ut inni der og bunnpanna har masse slam og graps .

P1490862 P1490861

Blir litt av hvert på gulvet ettersom arbeidene skrider frem :

P1490873 - Kopi

Får tatt ut litt av hvert ifra blokken og her er noe merkelig. Shimset til oljepumpehuset har blitt helt krøll og stykker mangler :

P1490885

Fant noen av bitene nedi i selve bunnpannen :

P1490893 P1490892

Veiv , råder og stempler er nå ute :

P1490900 P1490888 P1490891P1490894P1490897 P1490898

Etter litt utmåling ser jeg at vi kan bruke videre stempler , råder og veiven.

P5080019 P5080018P5080020

Komponentene går inn i sitt prosjekt skap etter vask :

P1490916 P1490915

En lett honing i blokken og utsjekk av stempler så blir den biten grei.

P1490921 P1490913

Blokken skal plan slipes til slutt og det må gjøres med front deksel på for å få like høyder etterpå.

Det er veldig lite som tas av men det er greit å sikre lik høyde på disse 2 deler slik at det ikke lekker pga høydeforskjell etterpå 🙂

P1490922 P1490925P1490926 P1490927

Oljepumpen får sin sjekk og må skrotes. Den nye monteres så med spesial fett slik at drevene kjapt bygger trykk og jeg sikrer at det ikke er noe muffens som kan lage problemer med motorbygget. Selv om pumpen er ny.

P1490909P1520405 P1520406P1520404

Veivpartiet balanserer jeg til en skikkelig god toleranse. Her er jeg i gang med å vekt justere råder og stempler. Var mer enn 12 gram forskjell mellom tyngste og lettest stempel / råde kombinasjon og det er for mye.

P1520336 P1520335P1520337 P1520339

Svinghjulet skal også være med i balanserings prosessen men det må ordnes til litt først.

Det er slitt i overflaten med tydelige tegn på varmgang tidligere.

P5080001 P5080004

Styrepinner satt sinnsykt godt så både varme og trekkere måtte jobbe godt før dem var ute :

P5080005P5080006

Inn i plansliperen og her kan du se hvordan selve trykkflatens areal ligger dypere nede enn resten av flaten :

P5080008P5080009

Etter planslip er det inn med styrepinner igjen og resultatet er jo riktig så bra 🙂

P5080014P5080015

Før og etter sier jo litt :

P5080001 P5080015

Veiven  , remhjul , svinghjul og trykkplate blir så korrigert i balanserings maskinen til min ønskede kvalitet som er Race-spec enkelt og greit.

Nye lagre blir montert og alle klaringer blir først målt opp med mikrometer og en siste sjekk med måletråd  :

P1520376P1520377P1520379 P1520382

Veiven oljes , legges i og jeg sjekker endeklaringen med mikrometer klokke :

P1520384P1520388

Stempelfjærer tilpasses for hver sylinder samt monteres på respektive stempler :

P1520390P1520393P1520396 P1520398

Rådelagre måles ut på samme måte som ramme lagre :

P1520400 P1520399P1520401 P1520402

Så går det slag i slag med nye komponenter som kjeder , strammere , sim-ringer som alle skal på plass i blokken :

P1520428 P1520426P1520432 P1520435

Delene ser litt bedre ut nå med pulverlakkerte detaljer som jeg utfører til slike prosjekter hvor finish er en del av jobben :

P1520431P1520437P1520439 P1520444

Til slutt på med bunnpannen og de siste interne delene. Alt selvfølgelig glitrende rent og pent 🙂

P1520449 P1520446P1520450 P1520451her

Her er det klart for toppen

P1520454

Toppen har også fått en liten gjennomgang.

Ventiler har gått fra fælt til fint :

P1490870 - Kopi P1490872 - Kopi P1520344 P1520345

Toppen er renset , trykktestet , styringer målt ut til å være bra så i bunn og grunn bare behov for litt rehabilitering.

Jeg matcher seter mot nyslipte ventiler. shimser til rette klaringer og plan sliper samt sjekker fjærtrykk og monterer nye ventil tetninger :

P1520346P1520348P1520349 P1520350P1520352 P1520353 P1520354P1520362P1520363P1520364P1520366P1520367P1520368P1520370P1520372P1520458

Før og etter  🙂

P1490869P1520358

Da er toppen klar til å bli montert på blokken :

P1520457

Er litt dill og deler som skal på plass før topp og blokk atter en gang er sammen :

P1520459P1520460P1520461P1520462P1520463P1520464P1520466P1520469

Sjekker merkene på det ny-pulver lakkerte rem hjulet i front og mot kam akslinger :

P1520477 P1520470

Blir en egen , nesten julaften lignende stemning med fine nye deler som skrus på plass 🙂

P1520481 P1520479

Prikken over I-en er det renoverte ventil dekselet jeg har mekket for kunden. Først renset , så pulverlakkert og til slutt maskinert.

P5130006P5130013P5130013 P5130014

Samme med plenum som jeg også har restaurert for ham :

P5130018 P5130022P5130015 P5130019

Kjekt å ha på en nybygd motor.

Til og med eksos manifolden har jeg ordnet til for ham :

P5130025 P5130010P5130039P5130038

La oss til slutt ta noen før og etter bilder som viser hvor hyggelig det nå er med en slik motor i motorrommet 🙂

P1490795P5130037P1490790P5130032P1490800P5130042P1490793P5130031

Så , da kan endelig en spent BMW entusiast hente sin restaurerte motor og jeg tipper det vil se enda finere ut nå når panseret åpnes :

P5130042 P5130028

EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til med herlig prosjekt 🙂

Skulle du ha behov for noe motorarbeider med din BMW ta gjerne kontakt for pris / levering.