BMW 6-syl std rehabilitering av topp.
EBB TECH gjør ikke bare masse high-Power superduper motorbygg.
Helt ordinære rehabiliteringer av f.eks. topplokk er også på dagsordenen.
Jeg får ofte tilbakemeldinger på hvor bra ting ser ut når de blir avhentet og det setter jeg pris på.
For meg så er det ekstra gøy å gi kunden ikke bare det rent tekniske arbeidet i oppdragene men også sørge for at kunden virkelig kan se forskjell på før og etter på prosjektene deres.
Om det står Opel , Mercedes , Ferrari eller BMW på arbeids ordren spiller ingen rolle for meg.
Hvert enkelt oppdrag fortjener maksimal innsats og resultat.
La oss ta en kjapp titt på en helt vanlig gjennomgang av en klassisk BMW M50 topp som jeg har rett så ofte på benken fra kunder over hele landet.
Kunden måtte til med ny topp etter en uheldig seanse i bremsebenken hos en eller annen tuner..
Slik så den ut når den ankom hos EBB :
Titter vi litt nærmere på den ser vi at tidens tann har satt sine spor med masse skitt og slagg :
I forbrennings kamrene aner vi litt av problemene toppen har slitt med :
Å fydda fy og fysjom.
Her så det ikke mye pent ut 🙂
Toppen skal få en gjennomgang med demontering , rengjøring , trykktesting , kontroll av diverse detaljer , sliping av ventiler , ordne og tilpasse seter , plan slipe etc.
Begynner prosessen med å fjerne diverse eksterne detaljer som styrepinner i dekk planet , vann hus bak , olje ventil i dekk planet osv. :
Merker meg noe besynderlig i bakerste innsugskanaler :
Kan se ut som om noe vann har stått i disse kanalene og forårsaket noe gørr inni der.
Ut med oljegalleriets blindplugg for å få oljekanaler 100 % rene :
Demonterer så innmaten i topplokket. Starter med ventilfjærer og låser :
De går inn i spesiallagde vaske kurver.
Når jeg plukker ut ventiler ser jeg både korrosjon , pitting i ventilsetenes anlegg og masse koks på ventilene :
Ikke mye tette noen av de ventilene der nei 🙂
Fjær underlegg og tetninger skal ut :
Tetningene tas ut med spesial verktøy :
En liten titt på forbrennings kamre og kanaler sier sitt. Her må jeg brette ermene opp og gyve løs på resten av arbeidene.
Nå begynner det kjekke arbeidet med å få renset og vasket delene til noe helt annet.
Voila , dette ser mye bedre ut allerede :
Delene blir etter hvert som de er vasket systematisert på benken for videre arbeider :
Toppen blir først trykktestet i 20 minutter og den ble godkjent for videre bruk.
Så kontrollerer jeg en del detaljer som bl.a. diameter på ventilstammer og styringenes hull diameter :
Så shiner jeg opp alle ventilene og nå kan du se lett pittingen i godset på eksosventilene :
Denne pittingen hindrer ventilene å holde tett mot anleggsflaten i ventilsetet i selve toppen.
Løsningen er å slipe ventilene slik at de får tilbake sine korrekte anleggsflater .
Men før jeg gjør det måler jeg ut stem høyden på samtlige ventiler slik at jeg etterpå lett kan re-etablere lik høyde etter slipingen av ventilene :
Så sliper jeg alle ventilene med sine riktige vinkler i ventilsliperen :
Deretter tilpasser jeg ventilene mot sine respektive seter og kontrollerer med pasta til slutt for å sikre meg at det er flott anlegg rundt hele ventilsetene til hver ventil og ventilsete.
Her ser du ventiler før og etter tilpassing i sine seter. Det grå båndet rundt ventilenes anleggsflate på høyre bildet viser meg at nå er det tett :
Jeg får samme grå sete-anvisning i toppens ventilsete arealer hvis det er riktig gjort :
Ikke alltid en trenger masse avansert ventilsete frese arbeider for å få ting tett 🙂
Ventiler og innmat systematisert på benken og jeg sjekker til slutt alle ventilfjærer på trykk / høyde og justerer hvis behov :
Nå skal jeg plan slipe toppen slik at den blir helt rett og får korrekt overflatefinish :
Ordner til litt huller og kanter etterpå :
Etter siste vask spanderer jeg på meg ett par bilder som viser finish og resultatet etter nøye rengjøring :
Ikke mye smuss her i gården nei 🙂
Monteringen starter med nye ventil tetninger som jeg bruker spesial verktøy til :
Jeg trippel sjekker ALLE tetningene etterpå for å påse at de sitter riktig og er uskadde :
Litt olje på ventiler og styringer og inn med dem :
Etter montering av ventilene sjekkes tetninger IGJEN for å kvalitetssikre monteringen :
Inn med fjær underlegg og de MÅ ligge riktig FØR en begynner monteringen av fjærene :
Her ligger de på sin rette plass , begge to :
Detaljer og atter detaljer skaper en god helhet 🙂
Så er det inn med fjærer , låser og atter en gang sjekke at denne gang , alle låsene sitter riktig :
Slarver en med noen av disse detaljene kan det for gå veldig galt..
Alle ventiler og innmat i så da er det bare å få en ny pakning på oljegalleriets plugg og få inn den kontrollerte og rengjorte trykkventilen i dekk planet :
Unner meg også her litt detalj bilder av finishen :
Ser en på før og etter bilder så :
Litt bedre enn det var når vi startet , eller hva ?
Så her er den da . vår lille topp som nå så absolutt kan avhentes av kunden og han kan nå montere rett på motor.
Den behøver ikke å vaskes , renses for pakningsrester eller annet kjedelig da den er klinisk ren og klar når jeg er ferdig med den:)
Som sagt tidligere så ønsker jeg at kunden ikke bare skal få de tekniske arbeidene utført men at kunden virkelig kan se forskjell når toppen hentes.
Dette var en klassisk gjennomgang som en slik STD rehabilitering innebærer hos EBB TECH.
Håper det var litt lærerikt å titte på 🙂
Skulle du ha behov for noe arbeider med ditt topp lokk ta gjerne kontakt for pris / levering.