Audi RS 4 – 30V toppbygg.
EBB TECH har jobbet med stort sett alt som Audi har produsert.
Noen er gjengangere og Audi sine 30-ventilers v6 topper frekventerer titt og stadig.
Alt fra STD overhalinger til superbygg i 8-900 hk klassen .
En skikkelig vill entusiast som ville ha en 3 liters stroker ( langt slag ) veiv i sitt bygge sendte meg sine 2,8 liters topper som vi skal konvertere for hans prosjekt.
Her er de :
Kunden bygger en virkelig vass sleeper for aktiv banekjøring av og til.
EBB bidro med hele motorbygget men la oss ta her en titt på hva som ble mekket frem av topper til dette prosjektet hans.
Toppene skal strippes , renses klinisk rene , trykk testes , måles ut og deretter gjennomgå en omfattende arbeids prosess for en skreddersydd flow-profil til motorens øvrige karakter med tilhørende maskinerings prosesser på ventiler ,seter og mere til.
De ser ut som de fleste andre før arbeidene begynner. Skitne , slitte og helt uten inspirasjon 🙂
Toppene blir først demontert med alt innhold :
Merker meg spesielt tilstanden til de gamle ventil tetningene som er mildt talt skrekkelig :
Disse skal selvfølgelig erstattes med nye senere.
Ser også at det er betydelig med rester etter år med forbrenning inni kanaler og forbrenningskammer :
Ventilene har tydelige spor etter all driftstid med pitting og graps og det samme gjelder ventilsetene i toppen :
Men nye , forsterkede ventiler skal inn og seter skal gjennomgå arbeider så ting skal bli på stell.
Toppene grov vaskes så først for deretter gjennomgå hver sin syklus på 20 minutter i trykk / vakuum test for å påvise eventuelle sprekker / defekter :
Når de slipper gjennom nåløyet er det full vask i reneste sykehus stil.
Ser jo absolutt bedre ut nå 🙂
Får ut de gamle styringene og presser inn nye hvor hver styring får sin korrekte høyde ferdig montert . Disse arbeidene anvender jeg diverse utstyr til.
Etter alle Flow-dynamiske arbeider er utført med ett uttall av forskjellige arbeidsteknikker og topper inn og ut av Flow-benken kan jeg nå brotsje alle styringene til riktige dimensjoner.
Vi må ha de riktige klaringene til de nye ventilene og det er viktig at dette gjøres presist slik av det blir god styring for ventilene og god varmeavledning gjennom styringene.
Frem med litt spesial verktøy for nye ventil-sete kutt kombinasjoner som skal komplettere de Flow-dynamiske arbeidene :
De valgte spesial kutt gir bare dem i seg selv en forbedring på mer enn 7 % på flowbildet i kanalene.
Her kan du se ett eksos sete ferdig kuttet til venstre og ett standard til høyre samt hvordan anlegget blir på ventilhodet :
Nye ultra effektive kutt vil alltid øke potensialet i enhver topp`s sammenlignet med standard , serieproduserte kutt.
Det er lag på lag med detaljer som gir ønsket forbedring i det totale Flow-bildet for gitt nivå av effekt uttak.
Samme skjer på innsugs siden med ventiler og seter her :
Litt av hemmeligheten for hvor effektiv blanding av luft og bensin blir for disse sylinderne ligger i hva slags kombinasjon det er av setekutt i de 2 ytterste ventilsetene ifht. den midterste 🙂
Nå får alle ventilene korrigert sin spesifikke stem-høyde med litt måling og korrigering :
Toppene skal til slutt plan freses for korrekt finish og for å få helt rette og plane overflater :
Litt greit å ordne alle skarpe kanter og huller :
En siste runde i delevaskeren og vips popper de ut rene og pene.
Spanderer på meg ett par bilder av finishen 🙂
På tide med litt ny innmat her :
Nye ventilfjærer sjekkes ut med tanke på passform og detaljer som trykk på lik høyde etc :
Ikke alltid at alle fjærer stemmer , selv om de faktisk er helt nye 🙂
Monteringen starter så med nye ventil tetninger :
Ventiler , fjærer og låser skal også inn :
Her er alt på plass :
Jepp . der er oppdraget utført og kunden har nå 2 ferdig preparerte topplokk til sitt fantastiske prosjekt :
EBB takker for tilliten og oppdraget og ønsker lykke til med dette spennende byggverket 🙂
Skulle du ha behov for noe arbeider med dine topplokk ta gjerne kontakt for pris / leverings info.