Audi 5 syl diesel blokk konvertering til bensin.
Audi sine 5 sylindrede motorer er veldig populære å bygge på. Særskilt hvis du skal ha masse effekt.
Her en slik motor i 2,2 liters utgave som EBB bygget for en kunde og som bremset mer enn 700 WHP :
De har støpejernsblokker som har vist seg å tåle haugevis med ponnyer selv i helt original stand.
Noen tar strikken videre og konverterer Audi sine 5 sylindrede diesel blokker for å lage enda mer volum som eksempelvis 2,5 og 2,6 liters utgaver av dem.
Men for å kunne bruke disse diesel blokkene må vi gjøre litt modifiseringer på dem så jeg tenkte at vi kunne titte litt på hva det innebærer .
Her er en slik diesel blokk ribbet og klargjort for arbeidene som behøvs for å kunne bruke den som en bensin
” big-block ” utgave. Du ser de forskjellige røde markeringene som viser steder som vi skal jobbe med for å få dette til :
Først må vi blokke dette hullet i bakre del av dekk-planet for at pakningen vi skal bruke skal få noe å tette mot :
Vi kan da nemlig etterpå bruke samme pakningen som vi bruker på bensin motorene ( holder til 1500 hk minst ) på denne modifiserte dieselblokken.
For å få til dette må vi frese hullet rundt, helt presist , for så presse inn en tillaget aluminiums propp for hullet :
Det ble jo greit så da står neste detalj for tur og det er dette her.
På vår diesel blokk så mangler akkurat dette pittelille partiet for at pakningen skal tette imot :
Sett ifra en annen vinkel så ser vi at alt vi trenger å gjøre er å Tig-sveise inn en liten bit slik at vi får inn materiale som pakningen kan tette mot :
Grov freser området for å se om det er porefritt og er det det kan vi etterpå planslipe alt pent og plant :
Denne blokken skal EBB TECH også borre for nye smidde stempler som vi skal benytte . Vi ser at sylinderen er meget ripet etter en varmskjæring. Borrer ut alle sylindrene , måler , honer og kontrollmåler til slutt alle sylindre :
Da er vi så langt , blokken er nå modifisert i dekkplanet og ferdig borret :
Bakre og fremre modifisering i dekkplanet :
Freser ut gods for å gi tilstrekkelig klaringer for de nye rådene med bruken av diesel veiven og nye råde / stempel kombinasjon :
Men vi er ikke helt ferdig ennå. Bak på blokken skal kunden ha det originale uttaket for varmeapparatet og det har ikke diesel blokken så det må vi gjøre noe med :
Bensin blokk til venstre , diesel til høyre.
Da er det inn i fresen og frem med ett vinkelhode i den og vi maskinerer inn de ønskede hullene etc :
Vi må også maskinere inn nytt fundament for noen sensorer som skal plasseres :
Denne motoren skal benytte såkalte ” studs ” for å holde toppen på plass istedenfor de originale strekkboltene :
Disse passer ikke i hullene i toppen så de må vi borre opp og etterpå kan vi se at nå er det plass til studsene :
Puh , da skulle vi tro vi var i havn men neida , det er faktiskt enda litt til så kan følge en slik konvertering og det er eksempelvis modifisering av topp for plassering av ny kam-sensor og modifisering av topplokk for vannrør som ikke er fra før :
Dette er egne modifiseringer som EBB TECH utfører for dem som vil benytte sugemotorens topper på turbomotor.
Det er beskrivelser av disse egne modifiseringene annet sted på ebbt.no
Nå begynner morroen med å legge inn nye klargjorte deler og montere preparert topp levert i fra EBB TECH det også :
En stk konvertert diesel blokk / motor til bensin ferdig klar for avlevering til kunde :
Mange detaljer å tenke på ved en slik konvertering men EBB TECH vet hvordan dette skal gjøres så den saken er biff 🙂
EBB TECH takker for tilliten og ønsker lykke til.
Skulle du ha behov for arbeider som dette her på ditt Audi prosjekt så ta gjerne kontakt for pristilbud