Audi 1,8 T ( AEB ) blokkbygg.

[ 26 oktober 2014 ]

En av motorene som frekventerer mer og mer hos EBB er Audi sine herlige 1,8 litere med 5 ventilers topper og turbo.

Er nesten arvtakeren til 2,2 liters 5èrne som også er ustyrtelig populære.

Her om dagen fikk jeg en forespørsel av en lokal kar som hadde blitt lei av alle lovnadene og fiksfakseriene av en , skal vi si , motorbygger .

Dette fikser jeg selvfølgelig sa jeg og kunden dro med seg både blokk og topp for litt gjennomgang.

Her er blokken ankommet benken min :

P1450261 P1450259

Skitten , rustet og slitt som vanlig 🙁

Kunden vil ha ett bygg med skikkelige stempler . råder og da skal vi bore opp blokken for så hone den og toppdekke anleggsflaten mot toppen.

Veivpartiet skal jeg også ta meg av med litt utmålinger , balansering og vektjustering på komponenter.

Her er resultatet av ventetiden som ” motorbyggeren ” ga ham :

P1450260

Rett og slett ingenting utført men masse rust tilført 🙂

Jeg går i gang med å vaske ut blokken , trykk tester den og finner den i orden. måler ut litt her og der samt fjerner rusten fra sylinderne slik at de kan bores korrekt.

Finner frem stemplene vi skal benytte og titter litt på data fra leverandøren :

P1450267 P1450266

Setter blokken opp i bor jiggen , sentrerer bor-hodet :

P1450268P1450269

Klokker inn micrometeret og bor-skjæret til første kutt`s diameter :

P1450276 P1450275

Skjæret er for øvrig hjemmelagd med Carbid tupp og nydelige kutt-vinkler .

Her går kuttet og resultatet ser du til høyre :

P1450283P1450274

Hullet måler 0-0 i ovalitet og fra topp til bunn 🙂

Når alle hullene er boret skal jeg hone sylindrene til ferdig diameter.

( Nei ,disse blokkene trenger IKKE å stress hones / bores for å gi optimal Power. Har boret / honet flere med egen stressplate og det gir absolutt INGEN forskjeller i dimensjonale forhold eller struktur . Bortkastet tid og penger for kunden så det ønsker jeg ikke å prakke på kunden bare fordi det høres kult ut )

Det er både for riktig dimensjon men også korrekt finish til valgte stempelfjærer :

P1450308P1450313

Underveis er det masse målinger og kontroller for å holde sylindrene helt runde og med riktige mål :

P1450316 P1450315

Til slutt stemmer alle målene :

P1450318P1450319

Nå er turen kommet til å plan slipe blokkens overflate mot topp pakningen :

P1450321

Litt greit å ta bort skarpe kanter og huller :

P1450323P1450324

Blokken er nå vasket og klar for montering.

Veivpartiet skal jeg balansere og gi en god balansefaktor :

Justerer første vekten på råder og stempler :

P1450672 P1450671

Så legger jeg den kontrollmålte og klargjorte veivakslingen inn for første spinn og utmåling :

P1450680P1450684

Korrigerer med reduksjon av materiale på anvist plasser :

P1450683 P1450682

Spinner igjen og får etter en runde til klarsignal fra maskinen om oppnådd korrekt balansefaktor :

P1450680P1450685

Så skal jeg legge til svinghjulet og korrigere det :

P1450688P1450689P1450691 P1450692

Trykkplaten får også gjennomgå slik at jeg oppnår ønsket kvalitet :

P1450698P1450701

Når en tar del for del med i selve balanserings prosessen blir jobben helhetlig og komplett.

Veiven får til slutt en Nano-tech prosedyre og Micro polish :

P1450714

Veivpartiet klart 🙂

P1450715

Monteringen av selve veivpartiet kan nå starte.

Først måler jeg ut og korrigerer stempelfjærer :

P1450735P1450737

Dette er meget viktig at blir gjort akkurat slik det skal. For liten åpning og varmskjæring blir resultatet og for stor kan gi oljeforbruk og lite power..

Den ene av ( kina ) rådene hadde for små klaringer til at krysspinnen ville gjennom på kanten av foringene så jeg måtte ordne det med ett lite verktøy :

P1450760P1450761

Låseklips på råder trippel sjekkes og stempelfjærer monteres på stemplene:

P1450764P1450767

Her er stempler og råder med sine fjærer og lagre , klargjort for montering inn i blokk :

P1450768

Først inn i blokken med dysene som kjøler stemplene fra undersiden når motoren går :

P1450741P1450742

Så legger jeg inn rammelagrene i blokken :

P1450743P1450744

Diameteren på veivens rammelager journaler kjenner jeg fra utmålingen tidligere og det samme med diameteren på hullet inni blokken med lagrene montert med moment. Dermed ved jeg den aktuelle klaringen men velger å også bruke måletråd som siste kontroll for å sikre at klaringene er korrekt :

P1450745 P1450747 P1450748 P1450749P1450751 P1450752

Grei måte å få bekreftelse på klaringene 🙂

Monterings olje på lager flater og veivens journaler deretter legger jeg selve veiven nedi blokken på de nye lagrene:

P1450754P1450755

Veiven lar seg rotere helt nydelig og ende klaringer sjekkes med mikrometer :

P1450756P1450757

Inn med råder og stempler i blokken. Sjekker klaringer til olje spylerne etterpå :

P1450769P1450762

Boltene til rådene skal ha spesial pasta på seg og måler også her ut med måletråd til slutt :

P1450770P1450771P1450772P1450773

Alle klaringene ble tilfredsstillende og jeg er fornøyd 🙂

Sjekker at alt roterer uten noe tull og ser at squish høyden er innenfor mine ønsker :

P1450775 P1450774

Ser jo riktig så bra ut etter at styrepinner til topp er på og alle stempler nå på plass :

P1450778 P1450776

Da er blokken klar for kunden. Han skal selv montere det øvrige og komplettere med montering av topp osv.

Ser du forskjell fra før og etter ?

P1450261P1450784P1450260P1450795

Selvfølgelig leverer jeg ut blokken ferdig vasket & lakkert i 2 strøk sort blank slik at kunden ikke trenger å tenke på det !

Her blokken i sammen med toppen som EBB også utøvde litt kirurgi på for denne kunden.

P1450794

Du kan lese om den i en annen artikkel.

EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til med ett spennende prosjekt 🙂

 

Skulle du ha bruk for noe arbeider på din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.