Norton Commando topp.
Ikke rent få mc topper har vært på benken hos EBB.
Noen moderne og noen litt mindre nymotens.
Felles for dem alle er at de er i behov av litt stell og kjærlighet 🙂
Her om dagen dukket en spesiell liten sak opp :
En herlig liten 2 sylinder topp som ønsket litt stell 🙂
Bærer preg av å ha vært i flittig bruk over lengre tid :
” sjain opp driden ” sa eieren på skikkelig Jærsmål 🙂
oki doki sa jeg og skred til verket.
Dette er en snodig liten sak med vippearmer inni toppens øvre gemakker og vippearms akslinger , shims og fjærdubbeditter i øst og vest :
Begynner med å fjerne dekslene som skjuler endene av selve vippearms akslingene som må ut for å få ut selve vippearmene :
Inne her løper en aksling gjennom vippearmen og den må vi få ut :
Finner en liten juster skrue til en Porsche vippearm pluss en liten hylse som jeg igjen skrur inn i selve akslingen til Commando`ens vippeaksling . Da får jeg en snedig men effektiv trekker som får ut akslingene :
Ikke alltid en trenger proft verktøy for å gjøre jobben 🙂
Demonterer alle vippearms akslinger og deretter alle ventiler med tilhørende deler :
Ser nå at det ikke står så godt til med ventilseter og ellers inni kanaler er det skittent og fælt.
Ventilene ser også ut til å trenge litt stell da de har masse pitting og ujevne flater :
Før jeg renser toppen skikkelig gjør jeg noen kontrollmål på høyder og slikt :
Det letter arbeidene senere og gir meg en indikasjon om noe er spesielt feil.
Kjører i gang med full rens og vask.
Etter vask ser vi nå mye bedre hvor dårlige selve tetteflatene er i ventilsetene i topplokket :
Ruglete og helt uten de rette profiler og bredder er de ikke i stand til å gjøre jobben slik vi vil 🙁
Men dette skal jeg ordne opp i slik at det blir bra !
Renser og sliper ventilene slik at de får nye ferske anleggsflater uten hakker og slikt :
observerer at selve ventilstammenes toppflate er elendig.
Ikke en eneste av dem er plan og jevn som de bør være for å overføre løftet via støtstengene til ventilene riktig.
Korrigerer det lett med spesial maskin til formålet :
Spenner topp inn i maskinen som skal frese nye ventilsete-kombinasjoner :
Finner frem utstyret som skal gjøre jobben :
Freser så nye kombinasjoner inn i både innsug og eksos ventilseter :
Tilpasser ventilene til setene og sjekker at de har fint anlegg ( grått felt på tallerken og i setene)
Gjør noen siste kontroller og korrigeringer :
Da er jeg fornøyd og toppen skal inn i vaskeren for en siste snurr :
Toppen nyvasket og klar til montering :
Nye tetninger skal monteres og jeg dobbelsjekker at de sitter fint etter at ventilen er montert :
Inn med fjærer og låser som sikrer dem :
Vippe-armer skal så monteres :
Varmer litt her slik at akslingene glir letter inn og så er det bare å banne og steike litt mens shims og sidefjærer putles inn så godt en kan :
Ser jo ikke så dumt ut det her nei :
På med sidestykkene med litt paknings lim :
Her er toppen i sin nye tilstand , vasket , renset og overhalt :
Kunden kan nå hente sin ferdige topp og montere på sykkelen sin :
EBB takker for tilliten og ønsker lykke til med spennende sykkel 🙂
Skulle du ha bruk for noe arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.