VW 1,8 GTI toppbygg.
Gamle biler maler best sa min mor og kanskje er det ikke så dumt sagt når en ser hvor mye kjekt det er blant dagens veteranbiler.
De første gode gamle GTI bilene kom jo fra VW og 1,8 literen med 8 ventiler har skremt mang en guttunge på sin første biltur 🙂
EBB får hele tiden små og store oppdrag på disse juvelene og her om dagen ville en kunde ha en aldri så liten oppgradering med en gjennomgang av toppen med tilhørende flowdynamiske arbeider samt en ny forbedret kamaksling for litt mer vrinsk av hestene under panseret.
Slik så den ut ved ankomst :
Hadde sittet på siden ny og bilen var vist kjøpt ny i familien og holdt i familien siden den gang 🙂
Titter vi litt nærmere ser vi at tidens tann har jobbet godt med masse skitt og avleiringer rundt omkring :
Oppdraget mitt går ut på og rehabilitere og modifisere toppen for ny kam aksling og ferdigstilling klar til å monteres på motor igjen.
Begynner med å demontere ut alle komponentene :
Ser vi på ventilsetene er det tydelig at setene ikke har klart å holde tett :
Men det gjør ikke så mye da jeg skal snart få sving på denne toppen igjen.
Nå skal den vaskes og renses skikkelig :
Se litt bedre ut nå 🙂
Trykk tester toppen og finner den i orden.
Jeg har sjekket ut styringene og de holder greie mål.
Går i gang med de flowdynamiske arbeidene.
Ikke så kompliserte prosesser med i dette bygget. Litt detalj arbeider som skal heve nivået litt for den nye kam akslingen.
En liten titt inn en innsugs port etter arbeidene :
Arbeidene med kanaler etc er nå ferdige så jeg renser og sliper til ventilene :
Så skal jeg modifisere de originale ventilsetene i toppen med nyere moderne fler-vinkel kutts med litt av dette utstyret her :
Her er jeg i gang med arbeidene på setene :
Justerer stemhøyden og shimser til ventilklaringer :
Ventil løftere klar med sine shims og ventiler tilpasset og kontrollert på anleggsflate:
Toppen skal jeg så plan slipe for korrekt finish og flathet :
Her er ett par detaljbilder før monteringen starter :
Ser litt bedre ut nå 🙂
Nye tetninger skal inn med spesialverktøy slik at de ikke skades ved monteringen :
Sjekker at de er uskadd før monteringen av selve ventilene :
Da er alt klart for montering av kam aksling :
Se der ja nå er sannelig toppen ferdig og klar for kunden :
EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til med dette familie klenodiet 🙂
Skulle du har bruk for noe arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.