VW 1,6 TDI toppfix.
Jeg vet ikke hva det er men tydeligvis ender mange ” sære ” problemstillinger på topplokk opp på benkene mine.
Topper trenger litt fix både her og der samt merkelige reparasjoner på alt ifra knekte kam bukker til sveising av huller i forbrennings kammere ettter at ventiler har rotet løst inni der 🙂
Her om dagen dukket en diesel ( fysjom ) topp med ett spesielt problem.
La oss titte litt på den.
Den ser ut til å ha vært brukt godt med de vanlige sporene av koks og grums :
Men her er vel egentlig hovedproblemet for topplokket :
Stedet hvor en av glødepluggene skal monteres er defekt. Store stykker av godset som holder glødepluggen er rett og slett borte.
Toppen er skrot uten alle glødepluggene i funksjon så dette må vi få en ordning på 🙂
Jeg demonterer toppen først :
Ventiler ser ikke tette ut og de er selvfølgelig fulle av dritt :
Ventiltetninger skal ut da de skal erstattes med nye :
Ser ikke så bra ut nå men EBB skal shine skikkelig oppi her :
Toppen vaskes og renses så grundig. Deretter trykk testes den og blir funnet i orden.
Skadestedet skal jeg bygge opp med ny Tig-sveis for så sette inn nye gjenger for glødepluggen :
Etter å ha sveiset på en liten blubb med aluminium spenner jeg toppen inn i cnc fresen min.
Begynner med å plane ned sveisen slik at det nye partiet er like høyt som de andre :
Knotter noen oppmålte data inn i cnc for å så senter bore for det nye hullet :
Finner ut hvilken diameter og stigning hullet skal ha. Det er det selvfølgelig glødepluggen som avgjør.
Når hullet er ferdig sjekker jeg anlegget i bunn i hullet med litt maskinerings blåfarge som viser om konene på glødepluggen treffer godset nedi hullet slik at det blir tett når du strammer til :
Der satt den bra og det ser tett ut 🙂
Min blubb med alu ser litt feil ut så jeg denger inni en liten pinnfres med radietupp og knotter inn ett kjapt ramme-program slik at maskinen maskinerer området til en rund blubb med alu :
Ser jo til slutt ikke så verst ut :
Toppen skal også få en gjennomgang med slipte ventiler etc.
Her har jeg ordnet til ventiler og tilpasset dem i sine respektive seter i toppen.
Det blir tett samt rent og pent :
Du ser også at jeg har planslipt for korrekt plan og finish.
Komponentene i toppen ligger klar og montering kan starte :
Da er oppdraget mitt utført og det skulle kanskje være greit å se det med før og etter bilde 🙂
Ferdig klar for sending til kunden :
Kunden kan nå montere toppen å atter en gang få glede av bilen sin.
EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til 🙂
Skulle du ha brukt for noen arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.