Porsche 944 Turbo veiver.
Porsche , bare hør og kjenn på ordet.
Ikke så rent få entusiaster i Norge har , Porsche på skiven hver dag.
Noen med rene bruksbiler mens andre vil piske doningen på banetreff og det som verre er.
( hvis det da finnes 🙂 )
Undertegnede roter også med disse motorene.
Om det er boxer 6`er eller 4 sylinder rekke spiller ingen rolle bare noe er ødelagt så kan jeg forhåpentligvis bidra med noe.
Her om dagen dukket det opp en spennende kasse fra en Porsche entusiast :
O du milde så tung denne plastikk kassen var og gjett om jeg ble spent på hva som var oppi denne blytunge superduper kofferten.
Hm , ser ut som ? :
Litt mer utpakking så dukker jammen meg noe veivaktig frem :
3 veiver for å være mer nøyaktig. Men før jeg legger dem frem på benken for kontroll blir de alle sammen vasket nøye :
Ikke rart det kjentes ut som om det var en gjeng med elefanter inni kassen 🙂
Ettersom jeg forstod det var det her en 2 veiver som kom direkte fra UK hvor en var både balansert og polert fra ett firma der borte mens en var bare polert men ikke balansert. Siste var en som kunden var usikker på om hadde ” rustskader ” som ville gjøre den ubrukelig på STD mål.
Men hvis den ene er ferdig polert levert klar ut til kunde hvorfor finner jeg da typiske ” rullemerker ” etter utstyret som operatøren har anvendt under balanseringen der borte i UK ?
Dette vitner bare om dårlig kvalitet på arbeidene da slike rullemerker kan unngås ved korrekt bruk av utstyret og de skal uansett fjernes med micro-polish etter endt balanserings-prosess.
At de står igjen , faktisk også som innbrente felter er bare tragisk.
Vil vi finne andre ting også her undrer jeg meg når jeg ser dette ?
Kunden vil ha en full utsjekk av veivene og kontroll på balanse kvalitet i veivene så da bretter jeg opp ermene.
Første jeg gjør er å få en oversikt over alle veivene tilstand mht. mål på ramme og lager tapper :
Disse veivene holder helt greie mål og de kan brukes med god samvittighet til litt røff kjørestil 🙂
Selv om veivene er på noen steder er ett par hundredeler under fabrikkens ultra-tighte toleranser vil de overhodet ikke representere noe driftsproblem. En av dem hadde for øvrig meget bra specs perfekt innenfor Porsches egne verdier.
Faktisk benyttes ofte helt andre lagre enn Porsche sine på disse veivene ved høyere effekt uttak..
Men når det er sagt så er klaringer i veivpartier ofte ett misforstått tema. Noen følger så slavisk originale tall at motorene , ved hardkjør på bane , havarerer selv med nye lagre og det hele nettopp på grunn av for SMÅ klaringer.
Ikke bare for store klaringer ser du som kan være ett problem 🙂
Når alle mål på veivene er logget skal jeg titte litt på balanse kvaliteten på dem.
Spenner opp første veiv i balanseringsbenken og måler for sikkerhets skyld også her runout ( kast ) på midterste rammelager bæreflate :
Her var det 0.0 mm kast og det er bra !
Knotter inn masse data som maskinen skal benytte for kontrollen og eventuell tilbakemelding på balanse faktor .
Spinner så i gang med første test :
1,5 gr / cm anser jeg som ett meget godt resultat på en veiv som er ” race ” balansert .
Denne veiven bør komme ned mot 1,5-2 gr/cm da den er proff balansert i UK..
På frontdelen av denne veiven ( som er balansert fra firma fra før ) er det hele 11,62 gr/cm.
Ikke i nærheten av hva jeg vil si er en meget god balansefaktor for en slik veiv og sitt bruk.
Da er det bare å følge maskinens befalinger og korrigere på riktig plass med litt utboring v materiale :
Slik er prosessen for alle 3 veiver og her kan du se hva bare så lite som 1,5 gram med masse på feil plass utgjør i form av kraft på ville veier på forskjellige rpm områder.
Du ser før korrigering til venstre og hva resultatet blir etter korrigering :
Tenk deg da hva 10 gram utgjør på 8000 rpm 🙂
Mitt mål er å jobbe alle veivene ned mot 1,5 gr/cm og får jeg til det blir belønningen fra maskinen denne beskjeden :
Alle veivene var i behov av korrigering , også den ” ferdig balanserte ” veiven fra UK 🙂
Når gjenstår bare noen siste finisharbeider.
Alle veivene skal nå gjennom EBB TECH`s spesial prosess med Nano-Tech behandling og Micro polish for ultimat overflate finish på alle journaler.
Her kan du se før og etter på noen av tappene :
Etter ferdige finish arbeider logges alle mål for siste kontroll og kvalitets sikring av prosessen :
Spanderer på meg ett par detalj bilder som viser den nydelige finishen :
Ikke så dumt det 🙂
Så da har vi 3 ferdig balanserte og behandlede veiver som kunden nå kan få tilbake :
Veivene har nå den ønskede kvaliteten i både balanse forhold og overflatefinish .
EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til med prosjektene 🙂
Skulle du ha behov for noe arbeider på ditt prosjekt ta gjerne kontakt for pris / levering.