Volvo B234 16-V modifisert topp.
EBB har Volvo kunder fra hele landet pluss noen fra det store utland.
Mange av disse kundene bygger helville motor og det liker jeg.
Ofte behøver slike kunder skikkelige topplokk med diverse flow-dynamiske virkemidler inkludert 🙂
En av dem ga meg i oppdrag å bygge både blokk og topp så jeg tenkte at vi kunne titte litt på topp bygget for prosjektet hans.
Her er den ankommet benken min :
En helt ordinær og gammel sliten B234 topp rett og slett.
Litt smuss og skitt både her og der :
Starter med å plukke ut kam akslinger og kam hus :
Merker alle løftere for sine respektive huller i kam huset og inspiserer alle lagerbukker og bæreflater på både kammer og hus. De blir godkjent for videre bruk.
Nå fjerner jeg låsene på tallerkenene oppå fjærene og bruker en spesial trekker etterpå for å ta av de gamle ventiltetningene samt tar bort fjær skålene under ventilfjærene :
Vi bruker IKKE om igjen gamle ventiltetninger i bygget vårt !
Slik ser forbrennings kamrene ut med ventiler og uten :
Ved nærbilde ser vi at ventilsetene ikke har klart å holde seg rene eller tette :
Karbon oppbygging og forbrennings rester har generelt tatt bort muligheten for direkte kontakt mellom ventilens tetteflate og setet i toppen.
Alle ventilene er nå tatt ut og vi ser også her at det hele er ett sørgelig kapittel :
Neste trinn nå er å trykk teste toppen for å sikre det videre bygget.
Den tilfredsstilte mine krav og da går jeg i gang med en nøye rensing og vasking av toppen.
Slik ser den ut når den skal ut av vaskeren og jeg er fornøyd :
Ikke mye skitt eller grums her i gården nå nei 🙂
Jeg har sjekket ut styringer i toppen , tykkelse på selve toppen , trykktestet den og litt andre ting.
Ventiler står for tur og de renses og ordnes til med sliping av de korrekte vinklene :
Litt bedre nå 🙂
Ventilene har også blitt kontrollmålt på stammen med mikrometer :
Holder de ikke mål så er det rett i søppelet med dem.
Så begynner jeg på arbeidet med å integrere flow-dynamiske virkemidler for dette helt konkrete bygget og de spesifikke behovene for motoren.
Toppen går først gjennom en kjapp Flow-analyse i en av flowbenkene jeg benytter.
Slik som her ved ett av mine tidligere slike Volvo bygg :
Analysene gir meg en pekepinn på hva jeg må gjøre for nå vårt mål med dette prosjektets karakter.
Underveis i de flow-dynamiske arbeidene :
Blir rimelig fornøyd til slutt og jeg har nådd mine mål :
Da skal jeg til med å komplettere de flow-dynamiske arbeidene med korrekte ventilsete-kutt kombinasjoner for å optimalisere arbeidene som en helhet .
Riktige ventilsete-kutt kombinasjoner er essensielt for å kunne utnytte / samkjøre de flow-dynamiske virkemidlene og selve arealene mellom ventiler og ventilseter.
Nytter lite med litt virring med en Dremel inni der for så snurre rundt noen vilkårlige sete-kutt på måfå.
Flow profilen i kanaler MÅ matches med hensiktsmessige kutt i seter og på ventiler for å få med seg begge delers evne til å bidra med noe bedre enn det det var.
Jeg finner de skjærene jeg vil anvende og setter opp verktøyet til å gjøre jobben i setene ifht. ventilenes profil på tallerkenen :
Så kan jeg kutte selve setene i toppen.
Før kutt til venstre og etter til høyre:
Hele poenget er å matche arealer mot hverandre til å gjøre mer effektiv jobb ved ALLE ventil løft men spesielt ved lave ventilløft.
Her ser du hvordan kuttet ser ut på innsugs siden og hvordan det blir :
Bare kuttet alene vil kunne gi en økning i flow potensialet i en urørt topp. I en flow-modifisert topp er det uvurderlig satt i rett sammenheng.
Flere andre små detaljer er også integrert i selve arbeidene med ventiler og ventilseter men noe må jeg få lov å ha for meg selv 🙂
Når alle kutt er ferdige justerer jeg inn stem høyden på alle ventilene med litt måling og sliping :
Toppen er nå klar for litt planfresing så den installeres i min plansliper :
Hvor mye jeg tar av bestemmes av denne her og jeg kan få den på hundredelens nøyaktighet :
Bare littt til nå her så blir det slik jeg vil ha det og finishen blir nydelig :
Når jeg har fått riktig plan og finish fikser jeg til litt kanter og slikt. Om ikke annet for at den som skal montere toppen ikke kutter av seg fingrene på sylskarpe kanter.
Før selve slutt monteringen gjøres finner jeg frem alle løftekoppene , shims og kamakslingene og shimser til de rette klaringene .
Alt blir merket og loggført slik at ingenting blir overlatt til tilfeldighetene :
Her er komponentene som skal monteres inn i toppen til slutt :
Skal benytte nye , hardere dobble fjærer til dette nye kam aksling oppsettet så jeg sjekker passform og detaljer for å være helt sikker at ting stemmer :
Kontrollerer også fjærtrykket , selv om fjærene er nye og shimser evnt opp under fjærer ved behov :
Det da jeg vil sikre meg at alle fjærene gjør samme jobben. Det er den fjæren med minst trykk som vil ødelegge for helheten så det gjelder å få dem like 🙂
Da skal først fjær skåler og shims inn og nye ventiltetninger installeres med spesial verktøy slik at de ikke skades under monterings arbeidet. Trippelsjekker etterpå at tetninger sitter riktig og er uskadde :
Ferdig preparerte ventiler monteres i styringene og tetninger kontrolleres enda en gang :
Bedre å være litt nøye nå enn å lure på hva som skjedde etterpå..
Inn med fjærer og låser og selvfølgelig dobbelt sjekke alt også her etterpå :
Gjerne litt mye gnål om detaljer her men sånn er nå engang det å bygge skikkelig kvalitets motorer.
Kamhus monteres , løftere og kam akslinger likeså og hvorfor ikke dandere med litt kule kamdrev :
Jeg tør å tillate meg noen herlige detalj bilder mens jeg er i gang :
Før og etter sier jo litt 🙂
Eller hvordan det kan se ut når EBB leverer ut topp på nybygget blokk 🙂
Da var oppdraget med å bygge en skikkelig topp til kunden ferdig og EBB takker for tilliten og ønsker lykke til med spennende prosjekt.
Skulle du ha behov for noe arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.