Nissan SR 20 DET topp rehabilitering.
Nissan har masse hyggelige motorer å by på.
En av dem som jeg har jobbet en del med er Sr20det.
Både hele motorbygg og komponenter er inne støtt og stadig her på benken 🙂
Ikke bare værsting bygg også helt ordinære rehabiliteringer av eksempelvis topplokk.
Her om dagen kom en lokal Nissan entusiast innom med ett lokk til en GTI-R som behøvde litt stell.
Ikke en super duper total oppbygging heller kun en ren gjennomgang for å sette den tilbake til god stand for normalt bruk.
La oss titte litt på det.
Litt nærbilder viser mer enn godt nok at denne lille krabaten trenger pleie :
Masse inngrodd koks og skitt overalt :
Toppen lakk litt i ventilene , hadde en påbegynt lekkasje i topp pakningen samt viste tegn til oljeforbruk via gamle og morkne ventiltetninger , så vi får skride til verket og ordne opp.
Først litt demontering :
Til slutt skal ventiltetninger ut og underlegg til ventilfjærer :
Ventilene ute og vi ser på eksos ventilene at anleggsflatene ikke ser så bra ut :
Ventilsetene i toppen har også de sett bedre dager men det skal jeg ordne opp i 🙂
Jeg vasker toppen , renser alle komponenter og tar en første visuell sjekk av ting som lager arealer for kammer , gjengepartier osv .
Så trykk tester jeg toppen og den blir godkjent for videre bruk.
Måler opp alle ventiler med ventilstammens diameter og diameter på styringene i selve toppen g finner dem godt egnet for videre bruk.
Her er toppen renset og jeg har slipt alle ventilene slik at de igjen har fine uskadde overflater på anleggsflatene mot ventilsetene. Ventilene tilpasser jeg så til hvert enkelt ventilsete slik at det blir perfekte tette flater mot ventiler og ventilseter :
Alle setene er nå ferdige og jeg kan kontrollere korrekt anlegg via de grå båndene rundt ventilseter og tallerkener på ventiler :
Legg for øvrig merke til at det nå ikke er noe smuss eller koksrester å spore , akkurat slik jeg vil ha det 🙂
Toppen skal så bli planslipt for riktig overflate finish og det fikser jeg i plansliperen min :
Ordner til litt kanter og huller etter endt planfresing :
Tar noen minutter men greit å vite at kunden ikke kutter fingrene av seg på kantene når han skal montere toppen 🙂
Inn i delevaskeren en siste gang før montering :
Her ligger alle komponentene klar for montering. Alle ventilfjærene har jeg kontrollmålt i spesial fjærtrykks måler og de er nå godkjent for videre bruk :
Ventiltetninger monteres med spesial verktøy slik at de ikke skades under arbeidene :
Trippel sjekker alle tetninger etter montering for å kvalitetssikre arbeidet med dem.
Ventiler monteres og sjekker igjen at tetninger ikke blir skadd ved denne monterings delen av prosessen :
Fjær skiver , fjærene og låser monteres så :
Disse låsene trippel sjekkes også for å være på den helt sikre siden.
Så da er denne toppen klar for avhenting til kunde og den både ser bedre ut og er i den stand den bør være for fremtidig bruk og glede.
Toppen er klar for mange nye mil uten lekkasjer i seter , harde og morkne ventiltetninger eller skjev anleggsflate 🙂
EBB takker for tilliten og ønsker lykke til med prosjektet.
Skulle du være i behov for noe arbeider med din topp ta gjerne kontakt for pris / levering.