Balansering av CNC maskinert svinghjul.
Det finnes utrolig mye bra utstyr som bilentusiaster kan benytte seg av og ikke minst florerer det med cnc maskiner som gjør både det ene og det andre med ett par tastetrykk.
Maskinering av svinghjul er en måte å anvende slikt utstyr på og gjerne med veldig nøyaktig maskinering som resultat.
Jeg får stadig inn komponenter for etterkontroll eller korrigering av balansefaktor i slike maskinerte komponenter.
Ikke sjeldent får jeg høre under prosjekterings samtaler med kunder om hvor nøyaktig en kompis har maskinert hans svinghjul så det kan han bare skru rett på …eller bør vi det ?
Ser ofte slike svinghjul med store behov for både kontroll og korrigering på balanseforhold.
La oss ta en titt på ett som dukket opp i posten her om dagen.
Ved litt nærmere titt ser vi at dette hjulet har fått en skikkelig gjennomført maskinering for å bli lettere og få fine overflater for kundens ønskede behov.
Dette hjulet skal jeg kontrollere balanse kvaliteten på.
Først vasker jeg det helt rent før arbeidene starter :
Så rigger jeg svinghjulet inn i balanseringsbenken , velger program for selve utmålingen og tar litt forskjellige mål som jeg gir videre til maskinen :
Maskinen leser bl.a. av grader i rotasjon via dette adapter her :
Etter alt er sjekket ut spinnes svinghjulet opp for første utmåling :
Nå er jeg spent på hva tallene sier og om denne CNC prosessen virkelig har vært 100 % presis og om hjulet har etter disse arbeidene en god balansefaktor i seg.
Nope , det hadde det ikke.
Vi ser at gram/Cm er 94,99,,,,milevis fra vårt ønske om en 1,5 gr/Cm toleranse som er bra for en skikkelig high performance motor med masse penger brukt på dyre komponenter osv.
Maskinen forteller meg at for å nå 1,5 gr/cm må jeg nå fjerne 7,48 gram fysisk vekk fra omtrent dette området her på baksiden av svinghjulet :
Jeg merker meg at det kan bli ett problem med å faktisk få fjernet dette på baksiden siden det er maskinert så tynt så muligens jeg må gjøre dette på fremsiden.
gjør ett første lite korrigerings kutt og sjekker at tallene stemmer og at jeg jobber nedover mot ønsket toleranse :
Jepp , jeg må jobbe på fremsiden og etter litt arbeider ser det slik ut :
Ikke enkelt å finne arealer disponible for å fjerne ønsket vekt på dette svinghjulet 🙂
Etter enda mer utboring og kontroll spinn kommer jeg i mål med denne beskjeden til slutt :
Nå har vi fått skikkelig kontroll på balansefaktoren i dette svinghjulet og eieren kan nå vite at bedre enn dette er det rimelig vanskelig å få det 🙂
Så nå skal svinghjulet pakkes ned igjen for så sendes ut til kunden som kan montere videre på sitt prosjekt.
Skulle du ha behov for noe balanse arbeider så ta gjerne kontakt for pris / levering.