Honda Civic B16A2 motorbygg.

[ 30 november 2013 ]

Jeg hjalp en hyggelig Honda entusiast for en tid tilbake med å bore blokken , balansere veivpartiet og overhale toppen hans.

Det endte kjapt i ett kadondas knas når han etter å ha bygget i sammen motoren selv ,  ladet en smule for mye slik at sylindrene sprakk og gud vet ikke hva 🙂

Han kom igjen med en ny blokk som jeg boret , satte en ” support ring ” i  øvre del av blokken og planet toppen en ørliten tanke slik at han kunne igjen montere sin motor inn i bilen og forhåpentligvis kjøre mer.

Slik så det ut :

20120522_134527 20120522_134908

…men nå sa jeg forhåpentligvis fordi det skjedde ikke.

Etter han startet bilen første gang, etter hans andre forsøk på å bygge motor ,var det ulyd og dårlig oljetrykk..

Hmm ,sa han og klødde seg i hodet mens han ringte meg og spurte hva det kunne være.

Alt fra små ekle Gremliner som spiser stempelfjærer til lunch til løse deler som vil ut av blokken ..svarte jeg 🙂

Han røsket av toppen , fant ingen spor etter hverken Gremliner eller løse deler og bringte motoren sporenstraks til arbeidsbenken min med en kontant beskjed at nå var han : ” driddlei heile driden “…godt sagt !

” Fiks driden du ” var beskjeden jeg fikk.

Hm,,,tenkte jeg og klødde meg selv i bakhodet 🙂

Så langt var han kommet :

P1290921

Får vel brette opp ermene og få denne aluminiums klumpen helt i deler.

Av med bunnpannen først :

P1290924

Hmm , her så det ikke så bra ut. Masse gørr i oljen  ( som etter eiers uttalelse var helt ny ) , masse paknings lim ( silikon ) i silen og noen små merkelige metallspon som ser ut som spon som kommer etter du har boret med ett bor i metall..

P1290947 P1290926

Bort med oljepumpen som vaskes og sjekkes :

P1290931

En del riper og grums var det å finne inni den.

Fjerner skvalpeplaten og sil og da ser det slik ut :

P1290928

Ut med råder og stempler og kan se litt riper i lager flater samt en skål ser litt merkelig ut i forhold til de andre.

Er også litt rust på stempelfjærer etc. ( motorene hadde stått i bil ute i lang tid før han tok tak i den igjen )

P1290932P1290933

Ut med veiven og her er det også litt vel mye riper og sår i lagerskålenes overflate :

P1290935 P1290936

Sånn skal det ikke være når motoren har kjørt bare noen få mil etter han har montert den i sammen..

Det jeg har sett til nå forklarer egentlig ikke lyden som han erfarte eller lavt oljetrykk. Kanskje lagerklaringene er en del av forklaringene på lavere oljetrykk men ikke nok.

Når jeg så ser videre skjønner jeg mer hva som har vært problemet hans :

P1290941P1290939

Både den første og nr 3 oljedyse for underspylingen viser tydelige tegn på at her har noe skjedd under montering.

Dyse nr 1 er så godt som brukket helt av . Den står feil montert , eller har blitt skadet under monteringen. Sannsynligvis har den hatt direkte kontakt med enten stempel eller veivakslingen.

Dyse nr 3 er også blitt forskjøvet og har også en sprekk hvor oljen har lekket ut uten å gå gjennom dysehodets diameter.

Ved nærmere titt ser en tydelig at selve dysestangen har fått merker etter veiven har vært borti og vi ser det samme på skinken på veivakslingen :

P1290943 P1290946

Da jeg ikke etter masse studering av resten av komponentene i motoren ikke klarer å finne andre ” symptomer ” til ulyder er nok dette her årsaken 🙂

Da har jeg vasket , kontrollmålt og sett over de fleste av komponentene til denne motoren :

P1290949

Veivakslingen har fått noen riper så den skal jeg Micro-polere til ny finish og vi skal anvende en helt ny oljepumpe

P1290954P1290953

Blokken har fått en lett hon og er sjekket opp og er klar for montering.

P1290950

Nye stempelfjærer skal tilpasses for rett fjæråpning så de slipes og måles :

P1290967

Stemplene må , på grunn av underspylere , modifiseres slik at det blir klaring mellom dysene og undersiden av stemplene. Til venstre ser vi hvor dysene tok borti og til høyre etter at jeg har modifisert stemplene slik at dysene ikke tar borti.

(Vil helst ikke rote for mye med akkurat Honda sine egne dyser da de tåler velig lite før de sprekker i loddepunktet til dysehodet så derfor denne måten å gjøre det på..)

skjørthonda skjørt2honda

Detter blir ofte glemt ved montering av nye og andre type stempler.

Nye rammelagre skal nå monteres :

P1290955P1290956

Inn i blokken med andre halvdelen av lagrene og nye oljedyser er også montert i blokken. Denne gang i riktig posisjon 🙂

P1290957P1290958

Veivakslingens klaringer er målt ut med micrometer og måletråd og jeg sjekker at veiven roterer bra og sjekker endeklaringen :

P1290959 P1290960

Bakre og fremre deksler på :

P1290962 P1290964

Nye rådelagre skal monteres nå og alle stempler / råder sjekkes en siste gang før montering :

P1290972 P1290973

Råder monteres med spesial-pasta på gjengeparti , trekkes med korrekt moment og vips har vi bunndel nesten klar :

P1290974 P1290992

Skvalpeplate , sil og det hele monteres så:

P1290993

Eieren vil benytte ARP studs til toppen så det ordnes til :

P1290994 P1290995

Ny topp pakning og studs klart :

P1290998

Toppen legges så på og montering av kamakslinger osv gjøres :

P1300001 P1300002

Ny kam-rem  monteres på de justerbare drevene kunden har montert :

veivdrev allikamdrev

Litt småtteri monteres og så har vår kjære Honda entusiast ny motor til å montere i bilen sin :

P1300009

Lykke til med prosjektet og EBB takker for tilliten 🙂

Skulle DU ha behov for noe motorarbeider så ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.