Ford 351 Cleveland M topp overhaling.

[ 6 august 2013 ]

EBB TECH har masse V8 arbeider på menyen og topper er det rett så mange av .

La oss titte på noen Ford v8 lokk som en kunde droppet innom med.

Det var mistanke om lekkasje i toppene via eventuelle sprekker da det hadde vært vann i forbrenningsrommene.

Disse toppene har litt problemer med slikt samt de får ofte dårlige ventilseter etter lang fartstid i bil.

Her har de ankommet til EBB TECH :

P1240848

Vi ser litt rust i ett par forbrenningsrom og de har masse rester etter forbrenning og driftstid på ventiler.

Litt nærmere titt og vi ser mer tydelig rustdannelser både i kammeret og på ventiler :

P1240849

Tja , dette må vi finne mer ut av så vi skrider til verket.

Vakumtester toppene først med ventiler i  med 15 minutters test-tid og ingen anvisning til lekkasjer / sprekker.

Nå begynner arbeidet med å demontere og undersøke toppene litt nærmere.

Tar bort låsene og etter at fjærene er tatt bort kan jeg se at ventil-låsene har deformert/ presset ut sporene litt slik at stammen har blitt litt større med grader av materiale som resultat og ventilene vil ikke ut pga det :

P1240853 P1240854

Her kan du ser hvor jeg må ta bort litt grader for å få ventilene ut av styringene :

P1240855

Gjør du ikke dette og bare hamrer / slår ventilene ut kan du ødelegge styringen permanent eller resultatet blir reven styring med risiko for ventilen kiler seg fast senere. Er det såkalte ” K-lines ” i styringene ( messingforinger ) blir garantert styringen totalskadd uten avgrading av materiale her så viktig liten detalj..

Ventiltetningene her er ikke noe spesielt fancy , kun såkalte paraplyer som er tredd over ventilstammen. Fungerer greit nok på en slik v8 så vi skal erstatte disse litt slitte med nye ferske senere :

P1240865

Når jeg har fått ut ventilene begynner bildet over tilstanden bli litt klarere :

P1240856 P1240858 P1240867

Pitting ( groper i setene ) , rust og mer rust sier sitt om tilstanden. Ikke lett å holde kompresjonstrykket inne når det ser slik ut.

Ventilene har også sett bedre dager  , også de med groper og masse rust :

P1240862 P1240870

Men dette skal EBB ordne opp i så fortvil ikke 🙂

Snurrer i gang spesial vaskemaskinene og etter litt iherdig jobbing aner vi kanskje at ting begynner å bli litt bedre ?

P1240873

Nå når toppene er ordnet og vasket litt vakum sjekker jeg dem en gang til og heldigvis ingen anvisning av sprekker nå heller , tommelen opp !

Starter arbeidet med ventilene.

Måler ut ventilstammene for å se at de er innenfor specs og samme med styringene.

Her var det greit nok , dog kanskje en smule stor klaring men de klarer seg allikevel..

P1240878 P1240879

Her kan du se en pusset og shinet ventil sammenlignet med slik de var :

P1240875

Men en kan ennå se groper og slitasjemerker i ventilens kontaktflate med setet ( til høyre ) så jeg sliper da alle ventilene i ventilsliperen med korrekt vinkel :

P1240876 P1240877

Nå ser en virkelig resultatet her :

P1240874

Ferdig slipt og ordnet ventil til venstre mot urørt til høyre 🙂

Alle ventilene skal slipes i stuen for å få helt flat ende og til slutt kontrollerer jeg og justerer til høyde :

P1240880 P1240882

Rett så mange detaljer å huske på når en prøver å gjøre kvalitets arbeider med slike lokk 🙂

Noen ganger kan en klare seg med å pusse til setene mot de nyslipte ventilene men her ser det stort sett slikt ut i setene i toppene :

P1240883

Litt for mye porer til at jeg vil slippe dem forbi nåløyet så jeg skal frese setene i toppen men først markerer jeg alle setearealer med blåfarge for å lette maskineringsprosessen :

P1240885

Så er det frem med litt spesialverktøy , litt valg av skjær jeg skal benytte i denne anledningen :

P1240886 P1240887

Så er det bare å begynne å frese setene :

P1240888P1240890

Her benytter jeg ett ” high-performance ” skjær som ikke bare gir meg fine overflater men som også gir bedre flow-potensiale for toppen. Greit å få med seg når en først gjør så mye ut av det 🙂

Nå skal også eksos-setene kuttes og jeg benytter en annen skjærkombinasjon der :

P1240893 P1240894

Freser så det spruter spon langt oppunder ørene .

Før og etter ett kutt i eksos-sete:

P1240900 P1240901

Riktige profiler gir bedre flow og mer potensiale samtidig som vi utnytter ventilens diameter mer effektivt.

Her ser du den gråe streken rundt alle ventilenes seteanlegg og det samme i setene i toppen som er en god indikasjon på at setene blir tette :

P1240904 P1240908

Ikke mer groper , slitasje eller annet rusk her i gården 🙂

Neste trinn er å få planslipt toppene og etter litt oppspenning og utmåling ligger første toppen klar til planslip for korrekt plan og overflatefinish for valgt pakningstype :

P1240910 P1240911

Ennå litt igjen her til høyre så jeg planer litt til mens jeg holder kontroll på hvor mye jeg planer med denne lille dubbeditten her :

P1240912

Masse kjøling er nødvendig når en sliper jern topper :

P1240913

Når begge toppene er planslipt tar jeg bort litt grader og ordner til huller :

P1240914 P1240921

Finishen ble bra den 🙂

En siste vask før montering :

P1240922

Nå kan jeg begynne å montere inn ventiler etc  men førs måler jeg ut alle fjærene med trykk / høyde og shimser dem som har behov :

P1240930 P1240931

Utrolig mange v8 topper blir montert med for lite fjærtrykk som følge av arbeider som utføres på dem eller rett og slett gamle fjærer som har mistet litt av piffen om en kan si det slik.

Inn med delene :

P1240932 P1240934 P1240935 P1240938 P1240940 P1240941

Da begynner vi å nærme oss slutten på dette oppdraget her.

Husker du hvordan de så ut når de kom ?

P1240848

Slik ser de ikke ut nå lenger.

Ikke noe skitt og sot her i gården nei 🙂

P1240928 P1240946

Alle arbeidene er nå ferdige og eieren kan avhente sine fullrestaurerte topplokk :

toppdel2

 

Skulle du ha bruk for noe arbeider med din V8 motor ta gjerne kontakt for pristilbud / leveranse.