Renault Clio topp ( jenter liker også bil ).
Her om dagen fikk jeg en telefon og når min velkomsthilsen var fremlagt var det en hyggelig ung dame som lurte på om det var her vi fikset topper…
Jepp svarte jeg og dermed braket det løs med spørsmål haglende fra den unge kvinnelige entusiasten.
Man skal alltid behandle alle kunder pent , det sier min mor , så jeg prøvde etter beste evne å tegne og fortelle , forklare og plutselig hadde jeg pratet både vel og lenge om hennes problem : ett topplokk til en Renault Clio.
Hun skulle i nærmeste fremtid bli den lykkelige eier og fører av sin første bil med nybakt sertifikat og hennes Clio hadde rett og slett gitt opp.
Den hostet og harket , fusket , lakk og gud vet ikke hva 🙂
Takk for samtalen avsluttet hun pent og jeg rotet videre med ett eller annet topplokk som en annen kunde ventet på..
Dagen etterpå stod den unge damen der med ett topplokk under armen og sa :
” Du var den eneste som gadd å forklare noe i telefonen , av dem hun hadde ringt til , så derfor vil jeg at DU skal ta deg av dette her “,,,sa hun.
Jeg takket og bukket dypt og sa som jeg alltid sier , heller forklare litt for mye enn for lite.
Bedre når vi i sammen finner ut av behovene for våre kjære motorer og også lettere å skjønne behovene som kanskje skulle være tilstede for hennes Renault topplokk.
Hun var også opptatt av å få ett problemfritt bilhold den første tiden som fersk bilist og bilentusiast så hun tenkte det var smartest å ta grep om denne problemstillingen før det ble ett enda større problem.
Jeg kunne ikke være mer enig så da var det bare å brette opp ermene igjen 🙂
Her er hva hun la på benken :
Litt sliten , skitten og fæl samt tydelig i behov av litt omsorg 🙂
En nøyere titt og vi ser at her mellom de 2 midterste sylindrene har topp pakningen gitt etter :
Men min erfaring med disse motorene sier meg at det muligens er mer på ferde her så vi får først vacum teste ventiler og deretter selve topplokket for kontroll av eventuelle sprekker.
Først vakum sjekker jeg alle ventiler på denne måten her
Rimelig bra på innsugs siden men tragisk , lekkende på eksosventilene.
Spesielt 1 sylinder sliter fælt med å holde tett og det merkes med at vakumet forsvinner veldig raskt når vi slår av for å se hvor lang tid det tar før det daler…
Etterpå vakum sjekker jeg selve toppens kjølekappe for å evnt se om topplokket er sprukket etter varmkjøring :
20 minutter etterpå står nålen på samme sted så det er godkjent.
Nå står demontering for tur :
Låsere , fjærer og de gamle ventiltetningene skal ut før toppen skal igjennom EBB`s fantastiske supervasker :
Aner vi en liten forbedring her i tåkehavet etter vask ?
Ventilene har jeg nå fått kontrollert og det var som jeg fryktet .
Her ser du tilstanden til dem og en ser lett at selve ventilanlegget i både ventiltallerken og sete i toppen er rett og slett elendige.
Ikke rart det både fiser og fusker i den unge entusiastens motor med slike forhold inni der 🙂
Men det er derfor den unge damen er her : EBB ordner opp ! 🙂
Det første jeg skal gjøre er å måle opp alle ventilstammer og styringer for å se om det er korrekte klaringer for disse komponenter :
Det var det så da setter jeg i gang med å rense og polere opp alle ventilene.
Her kan en etter rens se pittingen ( porene ) som eksisterer i anleggsflaten til selve ventilhodet og det er dette som gjør at det lekker ut forbrenningstrykk når motoren går :
Dette fikser vi lett til med en presis og riktig sliping av ventilene i EBB`s ventilslipemaskin :
Her kan vi se en sammenligning mellom en ferdig slipt eksosventil mot en urørt :
Innsugsventilene ( og setene ) må en passe litt ekstra på da ingeniørene hos Renault har brukt en helt annen sete-vinkel enn på de du finner på eksosventilene så passer du ikke på dette kan du lett ende opp med å ruinere innsugsventilene med å slipe dem feil.
Her ser du forskjellen mellom ventilene og slipe stenens anleggsflate ved feil og riktig vinkel satt opp :
Jeg sliper så alle innsugsventilene også :
Etterpå korrigerer jeg høyde ifht montert høyde i topp og graderer toppen på stammen slik at ventilene ikke ripper opp de nye tetningene når ventilen skal monteres i styringen , en liten men viktig detalj som lett overses :
Setene i topplokket var gode nok til at jeg nå kan tilpasse ventilene med spesial slipepaste påført på ventilsete mot seter i topp.
Her ser du kontaktpunkt via den fine gråe streken som igjen gjør at ventilene nå er tette mot setene :
Slik ser det ut på selve ventilene når vi har fått anvisning av korrekte og tette seter :
Da gjenstår det å få planslipt toplokket.
Vi husker toppen hadde en liten skavank mellom de 2 midterste sylindrene så jeg markerer det med litt blåfarge slik at jeg kan se progresjonen når jeg freser toppen :
Det gjøres med dette skjæret her og jeg måler høyden på toppen og loggfører den før start :
Etter første lille kutt ser vi at vårt område med ett lite søkk begynner å bli tilnærmet flatt men det gjenstår enda noen hundrerer før vi har nådd målet ; korrekt plan presisjon og finish for pakningen som skal anvendes :
Toppen er nå ferdig planet , jeg kontrollerer hvor mye som ble tatt av og at det er innenfor toleranser som kan aksepteres uten problemstillinger :
Tar bort litt skarpe kanter og grader ned huller etter fresing :
Jada , jeg vet det , masse detaljer og det på bare en kjip standard overhaling..noe poeng i det da ?
Tja , jeg liker å gjøre ting skikkelig og det er vel lite å tape på å gjøre arbeidet ordentlig 🙂
Her er toppen klar til montering og våre interne komponenter likeså :
Monterer inn innmat med nye ventiltetninger :
Toppen tåler lett noen nærbilder og rent og pent har det jo blitt 🙂
Da kan den unge damen hente sitt nyoverhalte topplokk og montere det på sin Renault Clio :
EBB takker for tilliten og håper den unge entusiasten får mange flotte mil bak rattet med sitt nyervervede sertifikat og bil :).
Hvem sa jenter ikke kan være interessert i bil…
Skulle du ha bruk for noe arbeider med ditt topplokk ta gjerne kontakt for pristilbud / leveranse.