Mercedes 6-syl turbo clutch / svinghjul modifisering.
Mye vil ha mer og mer krever det lille ekstra for å fungere.
Noen entusiaster drar strikken lengre enn langt og har store ambisjoner med sitt bygge.
Mercedes entsuiaster er akkurat som alle andre. Bygger om , på , over og under og ikke minst i motor.
Nylig om dagen fikk EBB en liten utfordring fra en av disse Merce gutta på høygir 🙂
Her ; ” mekk i sammen noe her for meg “,,,sa den unge herremannen og slengte delene ned på benken min.
Ett svinghjul , en merkelig clutchdings , en startkrans og ett spørsmål ; ” ka ti e da ferdig ” 🙂
Dette svinghjulet er først dreid ned fra ett slikt som er veldig tykt og tungt :
Vi ser hvodan materiale er tatt bort for lavere vekt.
Kunden vil benytte en 2 plate racing clutch på sitt originale svinghjul og det vil kreve litt modifisering ytterligere for å få til. Muligens ikke helt optimalt å benytte ett slikt type svinghjul til denne kombinasjonen men den unge mannen har bestemte meninger og ønsker og det er greit for meg.
Her ser vi hvor mye tynnere og lavere svinghjulet er etter vektredusering og hvorledes det skal se ut med den nye trykkplaten på :
Jeg begynner med å rette svinghjulet opp i en helt ordinær dreiebenk og klokker opp slik at det er helt parrallelt før arbeider begynner :
Grovdreier hele anleggsflate område like høyt :
Så bærer det inn i plansliperen hvor jeg plansliper hjulet flatt og gir anlegssflaten til lamellene den rette finishen.
( veldig viktig på støpejerns-svinghjul )
Nå har vi ett helt plant svinghjul med riktig overflate.
Nytt oppspenn og neste trinn trinn er å fikse til ett spor som skal forsenkes hvor igjen selve clutchens trykkplate skal sentreres i :
De 6 ” føttene ” til trykkplaten skal ha ett flatt og presist anlegg både for mothold og sentrering.
Sporet skal ha en spesifikk dybde og perfekt diameter for presis plassering av trykkplaten :
Neste oppgave er å få montert trykkplaten på svinghjulet så vi skal gjøre følgende :
– borre en hullsirkel
– lage gjenger for bolter som skal montere platen
. balansere svinghjulet / clutchen.
Spenner opp svinghjulet på fresebordet :
Finner ut hvor jeg vil ha bolthullene :
Finner ut hvor tykk bor jeg må ha ved hjelp av denne hendige tabellen , finner boret og spenner det inn i verktøyholderen :
Boring pågår og det skal bores 6 huller :
Etter det skal jeg gjenge opp disse 6 hullene med en gjengetapp men først legger jeg en liten fas på hullene med dette verktøyet her :
Så lager jeg gjenger med denne her :
Da er det bare å teste om trykkplaten lar seg montere og teste momentet på gjengene med de nødvendige 12.9 boltene vi skal anvende :
Neste er å montere en startkrans som vi må ha på svinghjulet og verktøyet jeg bruker til det er veldig enkelt en propanvarmer :
Vips så er startkransen montert uten hamring , slåing eller skader på startkransen :
Nå bærer det inn i balanseringsmaskinen hos EBB.
Først måler vi runout på veiven og sjekker endel detaljer før vi spinner igang med første kontrollutmåling :
Etter første utmåling får vi anvist korrigeringspunkt som vi borer ut utmålt vekt på :
Så monterer vi på vårt modifiserte svinghjul :
Det samme gjør vi etterpå med vår trykkplate :
Vi har satt en race-spec toleranse på våre balanseringarbeider og får nå etterpå bekreftelse på at vi har nådd den med våre korrigeringer.
Siste trinn er å gi veiven en Nano-poding og micropolish behandling.
Vi ser til venstre en av rådejournalene før behandling og etterpå til høyre :
Litt detaljer på våre ferdige komponenter :
Her er hele veivpartiet klar til avhenting for kunden :
Oppdrageet utført og EBB TECH takker for tilliten 🙂
Skulle du ha behov for noe spesialarbeider på clutch / svinghjul så ta gjerne kontakt for pristilbud / levering.