Nissan ca 18 DET blokk boring.
En ung entusiast kom inn døren en dag hos EBB TECH og fortalte litt om motorbygget sitt han hadde planlagt.
Litt av dette bygget var allerede påbegynt med bl.a innkjøpte smidde stempler med innlevert blokk
( til såkalt motorverksted ) som hadde honet sylindrene i blokken hans til riktige mål for stemplene han skulle bruke.
Jaha , svarte jeg ,, da er jo alt biff,,eller ?
Entusiasten tok med seg blokken inn på benken og spurte om jeg kunne se om den så grei ut….
Øh,,, har du levert denne inn til honing sa du,,,spurte jeg.
La oss ta en titt på hva den unge entusiasten hadde fått levert av arbeide fra ” motorverkstedet “.
Denne blokken til hans Nissan CA 18 DET 1,8 liters turbomotor :
Hm , blokken allerede lakkert FØR du har fått arbeider utført , tenkte jeg.
Men det var ikke det det skulle handle om.
Blokken så jo pen ut men det var og det hele.
Han hadde innkjøpt såkalt ” smidde ” stempler som han hadde fått beskjed om bare behøvde å være på STD borings mål. ( iflg motorverkstedets anbefalinger ) så kunne de hone til rette klaringer.
Disse stemplene skulle da fra leverandøren ha en total klaring mellom sylindervegg og stempel på 10 hundredeler.
Så frem med mikrometeret :
Etter litt måling kommer vi frerm til at motorverkstedet har honet så mye at klaringene er på hele 14.5 hundredeler på det største….langt ifra leverandørens spesifikasjoner. Enda værre var det at med ett annet micrometer viste det seg at blokken også hadde mer enn 5 hundredelers ovalitet og størrelsesforskjell fra topp til bunn….
Merkelig dette her tenkte jeg , men noen få blikk ned i sylindrene avslørte hvorfor :
Aj aj aj,,,selv en halvblind gås kan se hva som har foregått her.
Her har motorvekstedet først anbefalt ett innkjøp av stempler på STD mål , ( Uten å på forhånd i det hele tatt sett blokken ) for så hone frem klaringer som igjen ble for store for så igjen finne ut at sylindrene IKKE i det hele tatt er slik de MÅ være etter honing ( eller så de det i det hele tatt ). Altså så de etterhvert at blokken hadde disse rustskadene , prøvde seg med litt ekstra honing i håp om at de skadene gikk bort med litt mer honning for så til slutt gi opp og levere dritten ut til kunden MOT BETALING !!
Her er det gamle rustskader , feil klaringer og massive riper opp ned i sylindrene ETTER at arbeidene til motorverkstedet er ferdige !!!
Stemplene er verdiløse , blokken er fremdeles ubrukelig og kunden , den unge entusiasten ble loppet for 1000,-Nok for denne møkkajobben med kommentar når han hentet den ; ” bare å slenge det isammen ” ??? WTF
Hadde kunden montert dette her ville oljeforbruk , skade på stempelfjærer og muligens også skjørtebank blitt resultatet..
EBB TECH fikk oppdraget med å fikse denne problemstillingen og her kan vi ta en titt på det :
Kunden ordnet ett sett med 1.0 mm overdim smidde stempler for å sikre seg at alle rustskader etc forsvinner helt etter boringen som EBB TECH skal utføre:
Jeg spenner opp blokken i bor-jigg og sentrerer borhodet og stiller inn skjæret på første kutts diameter.
Når det er 1 mm OD kutter vi flere kutt for å forhindre oppbygging av varme i skjær / maskin / blokk.
Boringen går igang og etter hvert kutt kontrollmåles diameterene oppover mot endelig mål før honing
Første hull er nå utboret med 0,95 mm og de resterende 0.05 mm skal hones ut etterpå :
På toppen av hvert sylinderløp skal det legges en liten grad slik at de nye stempelfjærene blir enkle å montere uten brekkasje :
Etter alle sylinderløpene er utboret sjekkes de på ny med mikrometre på diameter og ovalitet med denne klokken her:
Denne klokken brukes også underveis for å sjekke at det ikke blir ovalitet når en honer og en kan også kjapt lese av målene i de individuelle sylinderløpene.
Honingen er igang her nå :
Når alle honearbeidene er komplette måler en først sylindrene med dette mikrometeret som igjen overfører målet til ett annet som vi sluttvis ser endelige dimensjoner på alle mål ved sylindrene
Når jeg er fornøyd med alle målene skal vi gjøre noe som er nødvendig ved alle motorbygg.
Rette det såkalte dekkplanet , anlegget for topp pakning oppå blokken . Både for planhet men også veldig viktig for den rette finishen for den MLS ( multi lag stålpakning ) kunden skal benytte for dette motorbygget.
Det skal vi gjøre i en plansliper som EBB TECH har og vi kan se den rue finishen som de har fra fabrikken på dekkplanet. Jeg legger på litt blå-farge for å lettere kunne se når blokken er helt som jeg vil ha den samtidig som jeg tar av minst mulig:
Etter ett kutt ser vi hvordan tilstanden er. Her ser vi hvordan det enda er litt som må bort av korrosjon rundt trykkringen på den ene sylinderen. Vi planer dermed litt mer :
Nå er vi i mål med kravet vårt for finish og planhet :
Vi måler overflate finish med en digital dubbeditt , legger litt kanter og faser hull og til slutt ser det slik ut :
Oppdraget er nå utført.
Kunden har nå en blokk med strøkne sylindre som innehar korrekte mål og dimensjoner på alle sylindre.
Nå gjenstår bare montering av komponentene og den unge entusiasten kan deretter glede seg over mange problemfrie kilometre med sin entusiast bil.
Skulle du ha behov for blokk arbeider på din CA 18 DET Nissan så ta gjerne kontakt for pristilbud 🙂