Alfa Romeo V6 register rem strammer EBB`s way :)
Merkelig nok så har jeg masse Alfa Romeo entusiaster som kunder.
Både fra nord og sør og det er jo hyggelig.
Alfa sine V6`ere er vide kjent som robuste og spenstige og gir eierne masse glede bak rattet.
Her en en slik som en kunde ville ha full gjennomgang på og litt shine med pulverlakkerte deksler :
Disse motorene er godt designet og bygget men det er ett problem som mange eiere har fått kjenne på kroppen , nemlig denne her register rem strammeren :
Underlig nok så har Alfa Romeo valgt å montere en slik , enda den har forårsaket store problemer og havarier for eierne.
Problemet er at den er veldig svak i selve konstruksjonen , i støpt tynn aluminium , samt den har ett fjær-system som svikter som igjen fører til at remmen hopper over noen tenner med ventil spagetti som resultat 🙁
Har fått flere tilbakemeldinger og ser på topper som er innom at ventil spagetti forekommer særs ofte som resultat av at denne strammeren svikter.
En av mine kunder hadde ett ønske om å få bort denne risikoen og ba meg om å fikse til en skikkelig strammer som IKKE svikter.
Oj oj,,tenkte jeg. Skal nå lille jeg lage noe som er bedre enn hva fabrikken har pønsket ut.
Vel , burde vel la seg gjøre og dermed skred jeg til verket.
Det første jeg gjør er å få bort den originale og se på hva som skjuler seg bak der :
Hm , en temmelig rett og fin flate tilgjengelig for eventuelle sprell med en ny dubbeditt der , men hvordan og hva skal jeg bruke for dette her.. ?
Tenker først på en slide / skyv løsning med ett hjul som kan presse mot remmen men ser at det lett blir overkomplisert.
jeg vil ha en helt clean og skjult festeanordning samtidig som jeg vil at det skal være solid og kjapt å juster remmen med.
Eureka øyeblikket kom når jeg snudde meg rundt å så ett topplokk jeg hadde inne for en kunde og der var løsningen rett foran meg. Tok meg ca 30 sekunder å pønske ut en kul løsning og her er den :
Jeg finner frem en liten stubb med aluminium og titter litt på hvordan boltmønsteret vil passe inn på det arealet jeg har disponibelt for min nye løsning.
Finner plasseringen til hullene og skjærer kjapt ut delen slik at den passer inn på blokkens side hvor den skal stå :
Nå skal jeg bore litt huller og etterpå forsenke huller etc :
Kunden har en skrue som stikker ut ved monterings siden. Den tetter en ubrukt oljekanal og derfor må jeg lage en liten utsparing på min brakett :
Den nye braketten passer rimelig bra så da kan jeg starte med å forsenke hullene da mutterne ellers vil stå i veien for det nye strammehjulet jeg skal benytte.
Måler hvor stor en pipe er over 13 mm mutteren for å vite hvor stor diameter på forsenkningen skal bli :
Freser ned korrekt høyde med CNC`ens hjelp 🙂
Begge sider frest ned og den passer veldig bra på blokken :
Jeg trenger en pinnbolt for å feste det nye rem-hjulet med så jeg måler litt og finner riktig posisjon for den på min nye brakett :
Borer hull og gjenger opp for pinnbolt :
Pinnbolt monteres og jeg ser jeg trenger ett lite shims bak for å Space ut hjulet til helt presis føring av remmen mot de andre hjulene :
Nå begynner ting å ta form her med modell og ferdig brakett :
Da er det bare å finne frem det nye hjulet og montere opp remmen og stramme opp. Hjulet er nå festet slik at det kan dreies eksentriskt rundt pinnbolten og dermed roteres nærmere eller lengre ifra remmen.
Her ser en gammel og ny løsning :
Den nye løsningen er rett og slett glimrende enkel og robust samt den gir også mer inngrep på drevene for remmen.
Da var oppdraget mitt utført og jeg takker for tilliten og ønsker lykke til med ny motor og strammer fra EBB 🙂
Skulle du ha behov for noe arbeider ved ditt prosjekt ta gjerne kontakt for pris / levering.