MAZDA 323 GTX blokkbygg.

[ 21 august 2015 ]

Mazda er ikke i ukjent blant entusiaster og spesielt er Mazda sin kule 323 med 4×4 og turbo motor kjent ut i det vide land.

Undertegnede har fått gleden av å kjøre flere slike og smiler gjenkjennende når en av mine kunder vil ha litt mer futt i sin kjerre.

Han vil ha meg til å mekke en grei blokk med litt forsterkede deler.

Her er haugen ankommet hos meg :

P8170059OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Av med litt teip og jeg ser sylindrene titte frem dog med litt overflate rust.P8170062 P8170060

Skraper bort litt paknings lim og teip men s jeg først er i gang.

Blokk og deler ble sendt langveis fra og merker meg at det er litt slakk mellom veiv og lagerbukker da den ene halvdelen ikke er der . Håper det ikke har gjort at blokk / veiv  er skadet..

P8170064

Ser på flere av pakkene med deler at det kanskje har vært en tøff tur 🙂

P8180095

Men nok om det , begynner og demontere ut de eksisterende delene :

P8170066P8170068P8170067 P8170069P8170070 P8180093

Alt går i delevaskeren.

Blokkens eksteriørmessige dingser plukkes også bort og jeg trykk tester blokken før videre arbeider.

P8180094 P8170061

Etter trykk testen viser ok finner jeg frem første trinn i arbeidene , nemlig å tilpasse stempler og stempelfjærer kunden ønsker å bruke.

P8180096

fjerne kjapt bare med en kulehon den lette overflate rusten :

P8180100P8180101

Nå kan jeg måle opp stempler , sylindre og finne ut hva som er hva ifht. klaringer :

P8180104 P8180105P8180106 P8180108

Stemplene er oppgitt fra fabrikant å behøve en gitt klaring mellom sylinder og stempel.

Oppgaven blir da , så lenge det ikke skal bores til større stempler , hone til spesifikt mål på hver sylinder og det gjør jeg her :

P8180113P8180115

Sylindrene blir da helt runde og forhåpentligvis ingen ovalitet når jeg er ferdig. Det blir fine friske kryss-hone spor som fjærene vil trives i 🙂

Måler og måler til jeg er fornøyd :

P8180120 P8180118

Klaringene er nå som de skal være så da skal jeg til med å tilpasse de supplerte stempelfjærene.

Alle fjærene skal ha sin spesifikke klaring og den er ikke lik på 1ste , 2ndre eller 3dje fjær sett.

P8180121P8180122

Her ser vi første og andre fjær. Vi ser at de 2 har helt forskjellige profiler :

P8180124

Fjæren til venstre er fjær nummer 2 , kombinasjonsfjæren.

Det letter arbeidet med avlesing av fjær åpning hvis en benytter ett stempel og bare dytter fjæren ned med det :

P8180125P8180126

Når fjæren er sånn ca 2 cm nedi kan en nå lese av åpningen de har :

P8180128P8180129

Sliper da den ene enden for å oppnå riktig klaring på respektive fjærsett og avslutter med å legge alle kanter med en fin platina fil. Viktig at de IKKE finnes skarpe kanter på noen av fjærene når en er ferdig.

P8180130

Blokken skal nå til slutt få en topp-dekking ( plan slip av anleggsflaten mellom topp og blokk ) slik at det blir en plan overflate og korrekt finish for kundens topp pakning type :

P8180142P8180144P8180146 P8180148

Til slutt en grundig vask og fin ble den 🙂

P8180149P8180151

Kunden vil ha balansert veivpartiet så det er neste oppgave.

Måler veiven ut på alle tenkelige måter først :

P8180134P8180137 P8180138 P8180139

Ser greit ut så da bærer det inn i balanserings maskinen for utmåling og korrigering.

Her er komponentene som skal være med på balanseringsprosessen i maskinen :

P8180152

Sjekker at det er ingen kast , selv om jeg allerede har sjekket det ved veivutmålingen , og plotter inn litt dimensjoner på veiven inn i datamaskinen.

P8180154P8180156

Spinner i gang første kontroll runde :

P8180160P8180161

Etter første runde sier maskinen dette :

P8180165P8180167

Ikke så verst men vi skal ned på race-spec på denne så da er det bare å korrigere med utboringer på anvist sted.

P8180169 P8180168

Etter korrigeringer , nytt spinn og maskinen er fornøyd med veiven :

P8180162

På med svinghjulet som jeg merker for at kunden skal få satt det på riktig sted etterpå. Ikke at det egentlig er nødvendig men greit nok å gjøre det.

P8180177 P8180176

Nye mål puttes inn i computeren og ny testrunde med analyse :

P8180178P8180179P8180180P8180182

Høres ikke mye ut men legg i sammen litt her og der så blir det alt for mye for ett slikt race bygg :

Korrigerer , spinner på ny og fortsetter på trykkplate :

P8180183P8180184P8180185 P8180186

Maskinen sier hvor mye og hvor korrigering skal utføres :

P8180189P8180190P8180191 P8180196

Råder skal nå kontrolleres og vekt justeres.

Merkelig nok sier ett målekort fra produsent at de veier  531 gram , alle sammen.

P8180203 P8180202

Merkelig da INGEN av dem veier det. Min vekt har 5 forskjellige kalibreringsvekter som vekten angir helt presist ALLTID så den tyngste av de 4 rådene veier da på min vekt :

P8180204

Altså 2,2 gram MER enn hva kortet sier ? Er det ikke rart ?

Uansett så justerer jeg alle til samme vekt +- 0.1 gram. Det gjøres med å ha dem på en balanse vekt og sliper av slik at de får samme vekt totalt og fra ende til ende :

P8180211 P8180210

Stempler og råde-pinner blir også sjekket og korrigert etter behov :

P8180214 P8180213

Der var jobben med veivpartiet gjort. Veiven har fått en Nano-Tech og Micro polish behandling i samme slengen :

P8180200

Så her er vidunder delene som skal hamres i sammen 🙂

P8180216

Underspylere først inn :

P8180219P8180220P8180221 P8180222

Så forsterkede lagre og såkalte main-studs :

P8180223P8180224P8180226 P8180225

Når en monterer slike studs er det viktig å dra til en første gang med fullt moment og sjekke de fysiske dimensjonene i hulle ved rammebukkene :

P8180228 P8180227

Gjør du ikke det vil du kunne få deg en overaskelse når du monterer veiven da slike studs virkelig kan forandre på sakene.

Etter å ha bygget litt motorer lærer en seg å tolke hva som skjer og korrigere eventuelt deretter med enten litt ekstra maskinering eller moment kompensasjon ved tiltrekking 🙂

Lagrene legges i med side-lagre i den ene ramme bukken i blokken :

P8180230P8180231

Denne type lagre ser ut som om de har brent overflate men det er bare den unike overflate finishen de har levert fra fabrikken som forsterkede lagre.

Har allerede målt veivens diameter og innvendig i lagerbukker så det gjenstår å gjøre siste sjekk med bruk av måletråd :

P8180232 P8180233P8180235 P8180236

Måletråden er i plastikk og er rund når den legges i. Når en trekker til med moment vil tråden presses flat , mellom veiv og lagre , og en kan lese av den aktuelle klaringen du har ved bredden tråden blir presset til.

Preparerer studs , muttere og skiver med spesial fettet levert og trekker til med korrekt moment :

P8180239P8180240P8180243P8180242

Når en løsner og tar av bukkene etterpå kan du se hvor bred tråden nå er og lese av klaringen :

P8180246

Genialt eller ? 🙂

Så smører jeg opp alle lagre og legger veiven inn for siste gang :

P8180248 P8180247P8180249 P8180251

Den snurrer perfekt og lydløst !

Sjekker endeklaringene med denne digitale klokken her ;

P8180253P8180255

Da er jeg klar til å rigge litt stempler og råder :

Selv om råder er nye er ikke det det samme som at alt stemmer så jeg måler litt både her og der :

P8180259P8180261 P8180262P8180263

Her var rådens lille ende 1,5 hundredel for liten så jeg måtte hone til riktig klaring mot kryssbolt.

Rådene får hvert sitt par med lagerskåler montert :

P8180264P8180265

Finner ut hvilken vei stemplene skal monteres på råden :

P8180256P8180258

Disse underspylerne MÅ gå klar stemplene så jeg prøvemonterer stempler på råder og dytter dem ned i sylinderne for å se at det virkelig er klaring nok :

P8180267P8180269

Dette kan være ett rent h…te å finne ut av hvis det er skikkelig trangt. Her ble det etter litt arbeide bra nok med klaring 🙂

Nå vil jeg montere stempler på råder. Først skal det inn 1 låse ring på hvert stempel.

Kan du se feilen på bildet ?

P8180274

Ringen øverst til venstre er faktisk feil !

Ringen sm er feil er 1,68 mm bred. den skal være 1,35 mm !

P8180276 P8180275

Her kommer det med erfaring inn i bildet. Er en litt uvant med slikt kan en lett bli fristet til å montere den alt for tykke ringen med resultat at den ikke setter seg i sporet og det går rett vest 🙁

Roter litt i en boks og finner en vi kan bruke slik at det ikke oppstår problemer.

Smører opp deler og monterer stempler på råder og trippel sjekker låse klipsenes plassering :

P8180280 P8180279P8180281 P8180282

Finner ut hvilken type bolt vi jobber med og moment den skal ha :

P8180284

Monterer hvert stempels respektive fjærsett som jeg tidligere har justert klaringene til. Teksten på fjærene indikerer rett montering , altså tekst oppover. Fjærenes åpninger plasseres i ett eget system . fra hverandre , slik at det ikke blir alle åpninger på samme sted rundt stempelet.

P8180285 P8180286

Her er det klar til montering inn  i blokk med sine råder :

P8180288 P8180287

Litt monterings olje på rådeboltene , smører opp selve stempelkronen og på med fjær kompressor for montering :

P8180289 P8180290 P8180291 P8180292

Bruker igjen måletråd for å sjekke klaringer :

P8180293 P8180295

Smører opp alle lagre osv og trekker til en siste gang :

P8180296 P8180298

Snurrer veiv partiet en del ganger rundt og alt kjennes bra.

Sjekker litt høyder og slikt på stempler :

P8180303 P8180302

Ah , endelig er blokken klar. EBB har lagt på 2 omganger med sort blank og resultatet ble riktig så hyggelig :

P8180308 P8180305

Masse små detaljer i ett blokk bygg som vi ser men detaljer skaper jo som sagt helheten 🙂

EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til med prosjektet.

Skulle du ha bruk for noe arbeider med din motor så ta gjerne kontakt for pris / levering.