Nissan RB motor oljepumpe preparering.
Når entusiaster bygger skikkelige motorer så ser jeg ofte at det velges gjerne komponenter fra øverste hylle.
Ingenting er vel bedre enn det for å sikre kvalitet i sitt bygg.
Det som derimot irriterer meg er å se hvor mye noen komponenter koster ifht. hva produsenten egentlig har lagt ned i produktet.
Ett velklingende navn , med høy pris , bør jo ha alle detaljer med seg skulle en tro..eller ?
Produsenten burde ha lagt ned mange små detaljer for at nettopp det produktet vil gjøre en kjempe mye bedre jobb enn den originale delen du bytter ut.. eller ?
Nja , ikke alltid vil jeg si.
La oss ta en titt på denne oljepumpen her som jeg har fått av en kunde til å montere i ett prosjekt han har gitt meg :
Fin og ny og koster mer enn du liker å høre 🙂
Neida , pumpen er flott den men det er bare litt irriterende å se at noen små enkle grep , som produsenten kunne integrert , vil gjøre pumpen enda bedre for bl.a. stabilitet i oljeflow og trykk.
La oss titte litt på dette her.
Hvis vi titter inn i de 2 respektive inn / ut kanalene i pumpehuset så ser en med letthet hva jeg mener.
Se litt på de øverste partiene spesielt i de 2 hullene. Du ser en veldig skarp kant som ikke er særlig behjelpelig med å få oljen til å endre retning hverken den ene eller andre veien.
Turbulens og slikt vet de fleste hva fører med seg og skarpe kanter er bare fydda når det kommer til slikt.
Ser en på dette bildet så ser en hvordan denne kanalen ser ut fra siden. Veldig vinkelrett og skarpe kanter som roter til veien oljen skal gå.
Men det er ikke bare her jeg synes ting burde vært litt bedre.
La oss åpne pumpen litt å titte inni :
Hm , hva er det der da mon tro ?
Jeg plukker det ut med en pinsett og det ser ut som ett stykke med skumgummi av alle ting ?
Dette er grunnen til at jeg ALLTID demontere ALLE nye pumper for å dobbeltsjekke at nettopp ikke noe slikt befinner seg der inne.
Tar ut overtrykks ventilen og drevene. Legg merke til at drevene er helt tørre..
Men la oss nå titte på det vi skal se på:
Ser jo aldeles nytt og flott ut , ikke sant ?
Titter vi nærmere ser vi det samme her på innsiden , skarpe kanter og tull :
Dette burde lett kunne vært gjort noe med , spesielt når en vet hvor effektivt selv små detaljer kan være for akkurat slike viktige partier hvor oljen skal passere.
Løsningen for å få enda bedre kvalitet i pumpen er egentlig genialt enkel. Ordne til disse partiene og vips så fungere ting enda bedre.
Så jeg skrider til verket med ymse små slipe dingser og bomser.
Her MÅ du vite hva du holder på med og har du ikke en særdeles stø hånd vil det koste deg dyrt med enda en ny pumpe 🙁
Etter litt jobbing blir det litt slik rundtomkring inni pumpen :
Ved de ytre kanalene :
Ser ikke så betydningsfullt ut men jeg kan love at dette er rene magien for pumpens evne til å levere oljen mer effektivt 🙂
Vi kjenner jo vel igjen slike detaljer og viktigheten av det ved bygging av skikkelig topplokk. Der handler det om å kontrollere å hjelpe luftens veier å gå. Akkurat det samme her bare det handler om oljens veier å gå 🙂
Etter en grundig vask og rens samt siste kontrollmåling av klaringer , bare for å være supersikker , kan monteringen begynne
For at pumpen skal ” ta tak ” og bygge trykk så raskt så mulig ved oppstart så legger jeg på ett spesial fett på drevene og i pumpehuset :
Da går heller ikke pumpen tørt selv ved startproblemer.
Litt låse stuff på alle skruer for lokket :
Da jeg har gjort en del av disse her så sjekker jeg mot referansetrykk på trykkventilens fjærsett :
Inn med stempel , fjærsett og skrue :
Da er pumpen klar til monteringen som jeg gjør på resten av kundens motorbygg :
Alle motorbygg er en uendelig kjede med små detaljer som til sammen , utført riktig , gir ett bra resultat så hvorfor ikke ta med en slik modifisering hvis en kan 🙂
Skulle du ha bruk for noe arbeider med din motor ta gjerne kontakt for pris / levering.