Chevrolet 350 V-8 topper.
I mange av mine yngre år så var alt av US biler på menyen stort sett hver dag.
Ford , Mopar , Chevy , Buick , Pontiac , You name it i worked it 🙂
Her om dagen dukket ett par gamle kjenninger opp på benken.
2 stk Chevy 350 topplokk i lettere miserabel forfatning.
Ser en på siden av en av dem så finner en ett kult lite felt som ser ut som ørene til Mikke Mus 🙂
Toppene hadde ligget en stund og tilstanden var heller ukjent.
Kunden ønsket å ordne dem til slik at de kunne settes på hans motor med god samvittighet. Ikke noe race jobb eller fancy greier. God gammeldags overhaling er greit nok.
Jeg begynner med å demontere toppene. Vippearmer , ventiler , fjærer og tetninger skal ut.
Masse rust og gammel skitt :
Toppene renser jeg og sender dem gjennom trykktesting og sprekk test.
Styringshullene holder greie mål men det er enkelt å se hvor brede selve ventilsetene er etter mange års bruk :
Ikke lett å vite om dette skyldes ren slitasje eller at noen har benyttet feil / dårlig verktøy tidligere ved overhaling el lign.
Uansett skal jeg ordne opp i dette her 🙂
Skal frese til nye ventilsete kombinasjoner og slipe til ventilene.
Ventilene blir fine etter litt stell :
Drar frem litt utstyr for å få frest setene i toppene. Leser av diameter på selve ventiltallerkener og overfører til selve frese verktøyet :
Litt blåfarge for å se bedre hva som skjer når jeg maskinerer og så gyver jeg løst på setene :
Etter litt tilpassing ser jeg anlegget mot setet på ventilen som den tynne grå streken :
Sete og ventilarbeider er ferdige og nå skal jeg plan slipe toppene :
Topper ferdig vasket og innmat klar for montering :
Nye teninger monteres , fjærer , tallerkener og låser likeså :
Da er toppene klar for kunden og de ser jo bedre ut nå ?
EBB takker for oppdraget og ønsker lykke til med prosjektet 🙂
Skulle du ha bruk for noe arbeider på din V8 motor ta gjerne kontakt for pris / levering.