BMW M3 S14 svinghjul rehabilitering.
Det yrer av BMW motorer og komponenter hos EBB.
En ting jeg ser går igjen er svinghjul som brukes videre etter motorbygg men som gjerne blir litt glemt når prosessen pågår.
Ett svinghjul som holder dårlig kvalitet på overflatefinish og balansefaktor trekker fort ned potensialet for både motorens ytelse og clutchens evne til å overføre kraften til bakhjulene.
Da kan det være greit å gi svinghjulet litt oppmerksomhet med en liten gjennomgang.
Er ikke så mye som skal til men det gjør stor forskjell i både funksjon og holdbarhet.
Slik ser gjerne ett S14 svinghjul ut etter mange kilometer tilbakelagt på gaten og lagret i lengre tid mens bilen får sin restaurering
Tatt litt nærmere i øyensyn ser en raskt hvor dårlig overflaten hvor lamellens skal gjøre jobben sin , har blitt.
Det er regelrett ett ” søkk ” ned fra anleggsflaten til trykkplaten og der hvor selve lamellen jobber mot svinghjulet.
Det gir både dårlig friksjon mot lamellen og du mister faktisk trykk mellom lamell / trykkplate.
Her skal jeg ordne til dette med enkelt å greit rehabilitere overflaten med å planslipe svinghjulet og etterpå balansere det.
Først må jeg få ut noen styrepinner til trykkplaten og de skal jeg trekke ut med ett spesial verktøy.
Her satt de så godt fast at jeg må forvarme litt for å få pinnene til å slippe taket i svinghjulet
Her har jeg fått alle 3 pinner ut uskadd og uten å knekke dem
Har ikke tall på hvor mange svinghjul jeg mottar som kunder selv har prøvd på dette med resultat knekte eller skadde pinner. Griptenger , rørtenger og ellers det meste ser jeg blir brukt..
Dette går kjapt og trygt med rett verktøy så har du ikke det kan det være en ide å la meg gjøre det 🙂
Så skal jeg spenne opp svinghjulet i en spesial lagd jigg i plansliperen.
Her ser jeg hvordan det blir etter ett første prøve kutt og en ser at det er kun på ett smalt parti midt på som høyden er lik , resten under dette nivået :
Sliper litt mer , med væskekjøling som er veldig avgjørende for at svinghjulet beholder sin form også etter at du tar det ut av jiggen :
Enda kan vi ser at selve området hvor lamellen ligger på ikke er i samme høyde som resten.
En kan også tydeligvis se hvor varmt denne lamellen har gått mot svinghjulet og derfor blir svinghjulet blått av varme og her er det særdeles liten friksjon for kontakt mellom lamell og svinghjul. Partiet er også veldig ujevnt som gir vibrasjoner ut i lamellen ved kontakt , særlig ved igangsetting.
Nå har jeg snart fått svinghjulet i den forfatning jeg vil ha det men du ser ennå lavere felter og det kan vi ikke ha :
Til slutt er jeg fornøyd med finish og plan samt jeg monterer tilbake alle styrepinnene :
Siste trinn er å balansere svinghjulet med veiven og når det er ferdig ser det slik ut :
Ble jo riktig så bra 🙂
Nå har clutchen igjen mulighet for å kunne utføre jobben sin og balansefaktoren er race-specs som den bør være på en slik herlig liten M-Power motor !
Nå er det bare for meg å montere svinghjulet på kundens motorbygg som jeg også har tatt meg av og som du kan se litt på i en annen artikkel på siden .
Skulle du ha bruk for noe arbeider med ditt motorprosjekt ta gjerne kontakt for pris / levering.